Lykos resa från koncentrationsläger till toppmodern e-handel

Lyko.se har funnits på nätet sedan 2003, men historien börjar mycket tidigare än så. Få känner till att familjenamnet Lyko är polskt och att om Hitler hade fått som han ville hade namnet aldrig kommit till Sverige.

Från Gdynia till Vansbro. Historien bakom Lyko.seDen första september 1939 klockan 04:00 dånade kanonsalvorna över Gdynia i Polen. 24-årige nyutbildade frisörlärlingen Frans Lyko var en av de som vaknade upp den morgonen till ett av världshistoriens mörkaste kapitel. Det andra världskriget hade brutit ut. Två veckor senare var stormningen av staden över och Frans fick tillsammans med alla män lämna sin hemstad och blev placerad i koncentrationsläger.

Nästan sex år senare beordrade tyskarna krigsfångarna i lägret där Frans befann sig marsch norrut. Vad fångarna inte visste var att vid Östersjön väntade stora fartyg på fångarna som tyskarna planerade att sänka för att sopa igen spåren av sina krigsbrott. 

Frans Lyko i sin salong i Vansbro

En morgon när de vaknade efter att ha vandrat 200 kilometer var alla tyskar borta. Frans hade överlevt hela kriget, mycket tack vare att han var frisör. Han hade haft tretton syskon. Efter kriget fanns bara han och en bror kvar i livet.

När kriget var över fick han välja om han ville återvända eller åka till USA, Canada eller Sverige. Han hamnade i Vansbro i Dalarna och fick anställning på en frisersalong där han arbetade tills han 1952 startade sin egen.

Frisersalongen Hår & Skägg går online

1971 öppnade Frans son Stefan dörrarna till Hår & Skägg i grannorten Dala-Järna. Han träffade så småningom damfrisören Rita som även hon hade egen salong i Värmland, men den avvecklades till förmån för Hår & Skägg och Dala-Järna.

Många år senare hade Stefan utvecklat ett sidointresse för datorer. Han bestämde sig för att visa upp alla produkter de hade i salongen på en hemsida. Året var 2003 och Lyko.se såg dagens ljus. En av produkterna som såldes var det Australiensiska vaxet fudge shaper som Stefan köpt med sig hem från en frisörmässa i London. Plötsligt började förfrågningar komma in från hela riket med önskemål om att få vaxet hemskickat. Rita packade några paket per dag mellan klippningarna.

Två år senare insåg Stefan att de behövde en betallösning på hemsidan och vände sig till e-butik som erbjöd detta och även ett helt system för att presentera produkterna.

Stefan Lyko klipper sin första kund på nyöppnade Hår & Skägg 1971

Det blev mer och mer att göra. Fler produkter köptes in efterhand som försäljningen ökade. Innan de hade någon emballagemaskin fick de gå till hemköp och tigga till sig plast som varit lindad runt pallarna med varor som de fick in. I dessa oskyldiga första tider hände det att kunder hörde av sig och klagade på att det stod Scan skinka på plasten som deras schampoflaska varit inlindad i.

Från Wall Street till Dala-Järna

Rickard Lyko, Stefan och Ritas son, hade under tiden läst ekonomi både i Sverige och utomlands och agerat bollplank åt föräldrarna under tiden som hemsidan gått från hobbyprojekt till affärsverksamhet. Siktet var inställt på en karriär inom aktiehandeln på Wall Street. 2008 kom han på andra tankar och bestämde sig för att satsa allt på föräldrarnas butik istället. Han sålde bilen och lägenheten och flyttade in i pojkrummet i Dala-Järna igen.

Stefan och Rita tog lån på huset och både Rickard och systern Erika tog så stora lån de kunde för att få loss så mycket medel som möjligt till investeringar i nya Lyko Hair AB där nu Rickard blev VD och övriga familjemedlemmar styrelseledamöter. Erika startade salong på Östermalm i Stockholm och i Dala-Järna lades all vaken tid på att utöka sortimentet, uppdatera hemsidan, bygga ut lagret, annonsera, packa och skicka beställningar. När inte tiden räckte till anställdes personal.

Efter två år fick inte personal och varor plats i de trånga utrymmena i salongen längre. Internetverksamheten flyttades till Vansbro, grannorten där Frans börjat sin frisörverksamhet nästan 60 år tidigare.

Effektiviseringar och moderniseringar

2013, tio år efter att Lyko.se dök upp i cyberspace, arbetar mer än 60 personer inom Lyko Hair AB. De 70 artiklar som fanns på sidan från början har växt till drygt 20 000. Varorna får inte plats i hyllorna på en salong och de packas inte i skinkplast mellan klippningarna längre. De plockas på stora vagnar som dras av truckar och packas omsorgsfullt med papper från emballagemaskiner. Varje artikel scannas för att säkerställa att rätt produkt skickas till rätt kund. I sortimentet finns sedan ett par år tillbaka ett antal produkter under det egna varumärket Lyko.

Samma år inleddes också samarbetet med Avensia och Apptus med målet att kunna erbjuda en toppmodern e-butik som anpassar sig efter varje kund.

Historien slutar inte här, men hur det slutar vet ingen än. Fortsättning följer.

Lagerpersonalen i Vansbro på Lyko Hair november 2013

E-handel från Avensia    Copyright © 2013 Lyko Hair AB