På Lyko sparas viss data i cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. Läs vår Persondatapolicy här.

Köpinformation

Köpvillkor

Varje vara anges med pris inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive moms, eventuella avgifter samt avdragna rabatter.

Att beställa och betala via lyko.se är säkert och enkelt. Vi tillhandahåller följande betalalternativ i Sverige:

  1. Direktbetalning via din Internetbank: Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank
  2. Qliro faktura med 14 dagar som betalningsvillkor
  3. Qliro Konto och Qliro Delbetalning
  4. Kortbetalning med VISA eller MasterCard
  5. Paypal

 

1. Direktbetalning

Lyko.se erbjuder säker direktbetalning via din Internetbank, för dig som är kund i Handelsbanken, Nordea, SEB, eller Swedbank. Vid betalningen slussas du automatiskt till din internetbank där du loggar in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen.

2. Qliro Faktura

Om du inte vill betala direkt med kort eller direktbetalning via Internetbank kan du välja faktura som betalningssätt. Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Den påverkar dock INTE din kreditvärdighet. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kredit. Fakturor för privatpersoner ska betalas inom 14 dagar räknat från dag som beställningen skickas från vårt lager. Fakturan dateras och skickas med brev eller epost beroende på det alternativ du har valt och ska betalas via bankgiro. Notera även att vi tar en fakturaavgift: 29 kr för privatpersoner. För mer information om Qliro faktura och fullständiga villkor, klicka här!

3. Qliro Konto och Qliro Delbetalning

Med Qliro Delbetalning och Qliro Konto betalar du på ett sätt som passar just dig. Dina köp samlas på en månadsfaktura som skickas i mitten av månaden och ska betalas i slutet av månaden. Väljer du Qliro konto bestämmer du själv vilket belopp du betalar varje månad (dock minst 50 kronor eller 1/24-del av den skuld du har kvar hos oss). Med Qliro Delbetalning bestämmer du en fast betalningsplan för dina köp. Du kan för tillfället välja mellan 6, 12 eller 36 månaders delbetalning. För mer info om Qliro konto och delbetalningar, klicka här!

Delbetalningsalternativ 
Följande alternativ finns för delbetalning:

Betalsätt 6 mån 12 mån 36 mån Konto
Uppläggningsavgift 195 SEK 295 SEK 395 SEK 0 SEK
Aviavgift 29 SEK 29 SEK 29 SEK 29 SEK
Årsränta 0% 0% 9,95% 19,90%

 

Exempel vid ett köp om 5 000 SEK

Effektiv ränta
27,92% 25,52% 30,00% 33,77%
Att betala per månad 895 SEK 470 SEK 203 SEK 486 SEK
Total kostnad 5 369 SEK 5 643 SEK 7 303 SEK 5 833 SEK

 

4. Kortbetalning

Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA eller MasterCard på lyko.se. Vi samarbetar med DIBS Payment Services, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos DIBS Payment Services, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till lyko.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

5. Paypal

Betala snabbt och säkert genom att använda PayPal. Du kan välja att finansiera din betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. Mottagaren får pengarna utan att se ditt kreditkorts- eller bankkontonummer.

 

Fraktvillkor

Just nu är  det ingen fraktavgift på leveranser inom Sverige om du väljer Fraktsätt Ekonomifrakt. Frakt med DB Schenker 9:-. För 19:- kan du få Posten att frakta dit paket. Små leveranser skickar vi med Varubrev direkt hem till din brevlåda. Denna fraktmetod är endast tillgänglig för val i de fall då de varor du har i varukorgen är av sådan karaktär att de lämpar sig för Varubrev. Vi kan också erbjuda att prioritera upp din order i  vårt system på lagret. Din order går då före andra ordrar, med andra fraktsätt, i turordningen. Dessa ordrar skickas med Posten och för denna tjänst tar vi ut en avgift på 29:-. Observera att detta fraktsätt endast kan väljas då de varor du har i varukorgen samtliga finns i lager.
Utanför Sverige tillkommer en fraktavgift på 80:-. 
Vi skickar i dagsläget till Norge, Danmark och Finland, men inte Åland.
Vid outlöst paket förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för våra utlägg. Denna kostnad är i dagsläget 250:-

 

Ångerrätt, öppet köp och bytesrätt i våra butiker och på Lyko.se

Vid köp i någon av våra butiker och på Lyko.se erhåller du som kund ångerrätt, öppet köp och bytesrätt i 14 dagar, i enlighet med Distansavtalslagen, under förutsättning att produkten är oanvänd, i väsentligen oförändrat skick, i obruten förpackning och mot uppvisande av kvitto. På detta sätt kan vi garantera att alla våra kunder köper en orörd hårvårds-och/eller skönhetsprodukt. Dock godkänns ej returer och byten på underkläder.

För produkter som inhandlats i butik eller på Lyko.se under perioden november till december erhåller du som kund förlängd ångerrätt, öppet köp och bytesrätt t.o.m 14:e januari under förutsättning att produkterna är oanvända, i väsentligen oförändrat skick, i obrutna förpackningar och mot uppvisande av kvitto.

Hantering av retur efter köp i butik

Retur och/eller byte av produkt som inhandlats i butik kan genomföras i samtliga Lyko-butiker.

Returer och byten av produkter inhandlade på Lyko.se kan dock ejgenomföras i våra butiker. Istället hänvisas till instruktionen ”Hantering av retur efter köp på Lyko.se” här nedan.

Hantering av retur efter köp på Lyko.se

Ångerfristen om 14 dagar börjar löpa från den dag du tagit emot varan

Önskar du returnera en produkt fyller du i en returförfrågan på Mina sidor. Logga in på din sida och välj Orderhistorik. Klicka på den order där varan/varorna finns som du vill returnera. Där inne finns möjlighet att klicka på knappen Returnera och därefter välja deartiklar du vill returnera. När du gjort detta kontaktar vi dig och ser till att du får en returfraktsedel så du kan skicka tillbaka dina varor. Du betalar självklart ingenting för returfrakten.

Ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Du som kund ansvarar för risken vid returfrakt, vilken bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar efter att returen mottagits. 

Observera! Det är tyvärr inte möjligt att returnera eller reklamera en vara vid missnöje, detta då vi ej har någon nöjdhetsgaranti. Detta finns reglerat i Konsumentköpslagen. 
 

För returer och byten av produkter inhandlade i någon av våra butiker hänvisas till instruktionen ”Hantering av retur efter köp i butik” här ovan.

Garanti och reklamationsrätt avseende elartiklar

Lyko saluför alla elartiklar med ett års garanti samt tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, vilket innebär fel som fanns i produkten vid leverans. Dessa fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad, varpå du som kund får en fri reparation, alternativt en ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Gäller det exempelvis handhavandefel eller felinställd produkt måste vi via våra serviceverkstäder debitera dig kostnaden. Det gäller även i de fall då vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Din orderbekräftelse, kvittens eller butikskvitto gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti-och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera från olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver singarantirätt från leverantören.


Service

Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder förstklassiga professionella produkter.
Kontakta oss gärna för mer information. 
Kundtjänst: 0281-714 90, fraga@lyko.se
Vi besvarar dina frågor angående ditt köp inom 48 timmar, i annat fall får du meddelande om fördröjning.
 Övriga frågor besvarar vi snarast möjligt med ambitionen att du ska ha ett svar inom 48 timmar. Vi förbehåller oss rätten att häva köp vid felaktiga uppgifter på hemsidan.


Personuppgiftspolicy

Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje man för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.
Kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om de speciellt har begärt detta eller inte. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga kunders beställningar och kunna erbjuda relevant marknadsföring.


Leveransförsening

Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny
föreslagen leveranstidpunkt.
 Leveranstid är normalt 1-5 dagar för Sverige. Vi förbehåller oss rätten att häva köp vid felaktiga uppgifter på hemsidan.


Genom att genomföra köp via lyko godkänner du dessa köpvillkor.
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och ändringar på sidan.

Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här