På Lyko sparas viss data i cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Genom att använda sidan godkänner du detta. Läs vår Persondatapolicy här.

Köpinformation

Betalningssätt

Du kan välja mellan följande betalningssätt i Sverige:

  1. Direktbetalning via din Internetbank: Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank.
  2. Faktura med 14 dagar som betalningsvillkor.
  3. Delbetalning via Klarna Konto.
  4. Kortbetalning med VISA eller MasterCard .
  5. Paypal


Direktbetalning

Lyko.se erbjuder säker direktbetalning via din Internetbank, för dig som är kund i Handelsbanken, Nordea, SEB, eller Swedbank. Vid betalningen slussas du automatiskt till din internetbank där du loggar in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen.


Faktura

Om du inte vill betala direkt med kort eller direktbetalning via Internetbank kan du välja faktura som betalningssätt. Då behöver du inte betala förrän efter att du fått hem dina varor. 
Vid betalning via faktura samarbetar vi med Klarna AB. Fakturan skickas separat via e-post från Klarna.

För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Lyko.se överlåtna till Klarna AB.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betalningstid - alltid 14 dagar
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alltid 14 dagars ångerrätt i enlighet med distans- och hemförsäljningslagen
  • Ladda ner dina fakturor från klarna.se
  • Möjlighet till delbetalning

En aviavgift om 29 kr per köp tillkommer. Om betalningen uteblir tillkommer en påminnelseavgift om 60,00 kr samt dröjsmålsränta om 25.50 %. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Då kommer du få en kopia på kreditupplysningen per post.

Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Klarna behandlar personuppgifter i syfte att utföra kundanalys, identifikation, kreditkontroll och marknadsföring. Personnummer används som kundnummer i kundhanteringssyfte.
Vid val av faktura som betalningsmedel tillkommer en extra avgift om 29 kr inkl moms.


Delbetala från 50 kr/mån!

Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. Men Klarna konto är mer än så. Förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlar du alla dina köp på ett konto. Detta gäller även om du har handlat i flera olika butiker via Klarna konto. Det betyder en enda faktura, oavsett antalet köp.

  • Få alltid hem varan innan du betalar
  • Betala från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet
  • Du behöver aldrig lämna ut kortuppgifter
  • Alla dina köp samlas på ett konto och på en faktura
  • Handla nu - betala i slutet av nästkommande månad
  • En aviavgift om 29 kr, oavsett antalet köp
  • Du kan när som helst betala hela beloppet på en gång

Vid ett köp om 10000 kr med Klarna Konto basvillkor är uppläggningsavgiften 0 kr. Den gällande årsräntan är 19,90 % vilket motsvarar en effektiv ränta om 29,22 %. Kreditköpspriset är 11458 kr. Antalet delbetalningar är 12 stycken och varje delbelopp är 955 kr. Exemplet förutsätter att avbetalning sker under ett års tid.

Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Du kommer då få en kopia på kreditupplysningen per post.

Allmänna villkor hittar du här.
Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.


Kortbetalning

Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA eller MasterCard på lyko.se. Vi samarbetar med DIBS Payment Services, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard).
När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos DIBS Payment Services, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till lyko.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.


Fraktvillkor

Just nu är  det ingen fraktavgift på leveranser inom Sverige om du väljer Fraktsätt Ekonomifrakt. Frakt med DB Schenker 9:-. För 19:- kan du få Posten att frakta dit paket. Små leveranser skickar vi med Varubrev direkt hem till din brevlåda. Denna fraktmetod är endast tillgänglig för val i de fall då de varor du har i varukorgen är av sådan karaktär att de lämpar sig för Varubrev. Vi kan också erbjuda att prioritera upp din order i  vårt system på lagret. Din order går då före andra ordrar, med andra fraktsätt, i turordningen. Dessa ordrar skickas med Posten och för denna tjänst tar vi ut en avgift på 29:-. Observera att detta fraktsätt endast kan väljas då de varor du har i varukorgen samtliga finns i lager.
Utanför Sverige tillkommer en fraktavgift på 80:-. 
Vi skickar i dagsläget till Norge, Danmark och Finland, men inte Åland.
Vid outlöst paket förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift för våra utlägg. Denna kostnad är i dagsläget 250:-

 

Ångerrätt, öppet köp och bytesrätt i våra butiker och på Lyko.se

Vid köp i någon av våra butiker och på Lyko.se erhåller du som kund ångerrätt, öppet köp och bytesrätt i 14 dagar, i enlighet med Distansavtalslagen, under förutsättning att produkten är oanvänd, i väsentligen oförändrat skick, i obruten förpackning och mot uppvisande av kvitto. På detta sätt kan vi garantera att alla våra kunder köper en orörd hårvårds-och/eller skönhetsprodukt. Dock godkänns ej returer och byten på underkläder.

För produkter som inhandlats i butik eller på Lyko.se under perioden november till december erhåller du som kund förlängd ångerrätt, öppet köp och bytesrätt t.o.m 14:e januari under förutsättning att produkterna är oanvända, i väsentligen oförändrat skick, i obrutna förpackningar och mot uppvisande av kvitto.

Hantering av retur efter köp i butik

Retur och/eller byte av produkt som inhandlats i butik kan genomföras i samtliga Lyko-butiker.

Returer och byten av produkter inhandlade på Lyko.se kan dock ejgenomföras i våra butiker. Istället hänvisas till instruktionen ”Hantering av retur efter köp på Lyko.se” här nedan.

Hantering av retur efter köp på Lyko.se

Ångerfristen om 14 dagar börjar löpa från den dag du tagit emot varan

Önskar du returnera en produkt fyller du i en returförfrågan på Mina sidor. Logga in på din sida och välj Orderhistorik. Klicka på den order där varan/varorna finns som du vill returnera. Där inne finns möjlighet att klicka på knappen Returnera och därefter välja deartiklar du vill returnera. När du gjort detta kontaktar vi dig och ser till att du får en returfraktsedel så du kan skicka tillbaka dina varor. Du betalar självklart ingenting för returfrakten.

Ångrad produkt ska alltid returneras i väsentligen oförändrat skick samt i originalförpackning med tillhörande emballage. Du som kund ansvarar för risken vid returfrakt, vilken bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakt. Företag har inte rätt att returnera en produkt om produktförpackningen har öppnats. Om du ångrar ditt köp och skickar tillbaka en produkt till oss betalar vi tillbaka ditt köpbelopp senast inom 10 dagar efter att returen mottagits

För returer och byten av produkter inhandlade i någon av våra butiker hänvisas till instruktionen ”Hantering av retur efter köp i butik” här ovan.

Garanti och reklamationsrätt avseende elartiklar

Lyko saluför alla elartiklar med ett års garanti samt tre års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige.

Produktgarantin täcker endast ursprungliga fel, vilket innebär fel som fanns i produkten vid leverans. Dessa fabrikationsfel ska konstateras av godkänd serviceverkstad, varpå du som kund får en fri reparation, alternativt en ny produkt, samt ersätts för eventuella fraktkostnader. Gäller det exempelvis handhavandefel eller felinställd produkt måste vi via våra serviceverkstäder debitera dig kostnaden. Det gäller även i de fall då vi inte kan hitta något fel på produkten eller då du orsakat skadan själv. Produktgarantin gäller inte fel som uppstår vid eller efter egen förändring av produktens funktion och utseende, såsom ombyggnation, uppgradering eller annan konfigurering av produkten.

Din orderbekräftelse, kvittens eller butikskvitto gäller som garantibevis. Förvara dokumentet väl eftersom dokumentet krävs om du behöver utnyttja garantirätten

Observera att det för företag gäller andra regler för garanti-och reklamationsrätt. Företag får vid köp endast den garantirätt som ges från leverantören, där garantitiden kan variera från olika leverantörer. Företag har heller inte någon reklamationsrätt utöver singarantirätt från leverantören.


Service

Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder förstklassiga professionella produkter.
Kontakta oss gärna för mer information. 
Kundtjänst: 0281-714 90, fraga@lyko.se
Vi besvarar dina frågor angående ditt köp inom 48 timmar, i annat fall får du meddelande om fördröjning.
 Övriga frågor besvarar vi snarast möjligt med ambitionen att du ska ha ett svar inom 48 timmar. Vi förbehåller oss rätten att häva köp vid felaktiga uppgifter på hemsidan.


Personuppgiftspolicy

Vi lämnar ej ut adresser, telefonnummer e-postadresser eller andra personuppgifter om våra kunder till tredje man för marknadsföringssyfte, statistisk bearbetning eller dylikt.
Kunders personuppgifter behandlas konfidentiellt oavsett om de speciellt har begärt detta eller inte. Vi använder informationen endast för att kunna handlägga kunders beställningar och kunna erbjuda relevant marknadsföring.


Leveransförsening

Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny
föreslagen leveranstidpunkt.
 Leveranstid är normalt 1-5 dagar för Sverige. Vi förbehåller oss rätten att häva köp vid felaktiga uppgifter på hemsidan.


Genom att genomföra köp via lyko godkänner du dessa köpvillkor.
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och ändringar på sidan.