Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Köpvillkor

Allmänt

För att genomföra ett köp på lyko.se krävs det att du är över 18 år. Är du under 18 år krävs enligt Föräldrabalken målsmans medgivande. Genom beställning på lyko.se godkänner du de vid tiden publicerade villkor som anges nedan och intygar att de uppgifter du lämnar om dig själv är korrekta. Med benämningarna vi, våra, vårt och oss nedan avses Lyko.

Företagsinformation:

Lyko Online AB

Kyrkbyvägen 1

780 50 Vansbro

Tel: 0281-714 90

Org.nr: 556740-9502

Priser och betalning

Varje vara anges med pris inklusive moms. I Kassan kan man se det totala priset inklusive moms, eventuella avgifter samt avdragna rabatter.

Att beställa och betala via lyko.se är säkert och enkelt. Vi tillhandahåller följande betalalternativ i Sverige:

  1. Direktbetalning via din Internetbank: Handelsbanken, Nordea, SEB eller Swedbank
  2. Qliro faktura med 14 dagar som betalningsvillkor
  3. Qliro Konto och Qliro Delbetalning
  4. Kortbetalning med VISA eller MasterCard
  5. Paypal 

Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att en orderbekräftelse uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress eller att orderbekräftelsen per automatik sorterats in under Skräppost.

1. Direktbetalning

Lyko.se erbjuder säker direktbetalning via din Internetbank, för dig som är kund i Handelsbanken, Nordea, SEB, eller Swedbank. Vid betalningen slussas du automatiskt till din internetbank där du loggar in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt bankkonto i samband med att du godkänner transaktionen.

2. Qliro Faktura

Om du inte vill betala direkt med kort eller direktbetalning via Internetbank kan du välja faktura som betalningssätt. Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Den påverkar dock INTE din kreditvärdighet. Omfrågekopia skickas till dig via post. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kredit. Fakturor för privatpersoner ska betalas inom 14 dagar räknat från dag som beställningen skickas från vårt lager. Fakturan dateras och skickas med epost beroende på det alternativ du har valt och ska betalas via bankgiro. Notera även att vi tar en fakturaavgift: 29 kr för privatpersoner. För mer information om Qliro faktura och fullständiga villkor, klicka här!

3. Qliro Konto och Qliro Delbetalning

Med Qliro Delbetalning och Qliro Konto betalar du på ett sätt som passar just dig. Dina köp samlas på en månadsfaktura som skickas i mitten av månaden och ska betalas i slutet av månaden. Väljer du Qliro konto bestämmer du själv vilket belopp du betalar varje månad (dock minst 50 kronor eller 1/24-del av den skuld du har kvar hos oss). Med Qliro Delbetalning bestämmer du en fast betalningsplan för dina köp. Du kan för tillfället välja mellan 3, 6, 12 eller 36 månaders delbetalning. För mer info om Qliro konto och delbetalningar, klicka här!

Delbetalningsalternativ 
Följande alternativ finns för delbetalning:

Betalsätt 3 mån 6 mån 12 mån 36 mån Konto
Uppläggningsavgift 95 SEK 195 SEK 295 SEK 395 SEK 0 SEK
Aviavgift 29 SEK 29 SEK 29 SEK 29 SEK 29 SEK
Årsränta 0% 0% 0% 9,95% 19,90%

 

Exempel vid ett köp om 10 000 SEK

Betalsätt 3 mån 6 mån 12 mån 36 mån Konto
Effektiv ränta 11,45% 13,29% 12,31% 20,18% 29,38%
Att betala per månad 3394 SEK 1728 SEK 887 SEK 364 SEK 955 SEK
Totalkostnad 10 182 SEK 10 369 SEK 10 643 SEK 13 109 SEK 11 466 SEK

 

Observera. Vid fakturaköp förbehåller vi oss rätten att göra en kreditupplysning genom Qliro AB. Den påverkar dock INTE din kreditvärdighet. Omfrågekopia skickas till dig via post. Insamling och behandling av dina personuppgifter samt kreditupplysning är nödvändig för att vi ska kunna behandla ditt önskemål om kredit.

 

4. Kortbetalning

Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA eller MasterCard på lyko.se. Vi samarbetar med DIBS Payment Services, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat hos DIBS Payment Services, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till lyko.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört. Beloppet reserveras i samband med beställning och debiteras först då ordern levererats ut från vårt lager. 

5. Paypal

Betala snabbt och säkert genom att använda PayPal. Du kan välja att finansiera din betalning från ditt PayPal-saldo eller via ett betal- eller kreditkort kopplat till ditt PayPal-konto. Mottagaren får pengarna utan att se ditt kreditkorts- eller bankkontonummer.
 

Frakt och leveranser

Hos oss har du alltid möjlighet till FRI FRAKT när du handlar för minst 100 kr. För att slippa avgift krävs att du aktivt väljer ett avgiftsfritt fraktsätt i kassan innan du slutför din beställning. Observera att ombud på mindre orter ibland har begränsad utkörning som kan påverka leveranstiden. Nedan följer en lista över de fraktsätt som Lyko erbjuder. Observera att utöver de leveranstider som anges här i villkoren, tillkommer tiden för hantering på vårt lager med 1-2 dagar. Alla tidsangivelse avser helgfri vardag.  

  1. Instabox (0 kr)
    Ditt postnummer avgör om du kan välja detta fraktalternativ. För tillfället endast tillgängligt för dig som bor i Stockholm- och Göteborgsområdet. Beställ innan 07.00 för leverans samma dag i Stockholm. Paketet levereras till en förvaringsbox hos valt ombud och aviseras via sms från Instabox. Observera att detta fraktsätt endast kan väljas då samtliga varor du har i varukorgen finns i lager. Paketet ligger kvar i boxen i tre dagar. Observera! Legitimering med BankID kan komma att krävas. Läs mer om Instabox här. Leveranstid 0 - 2 dgr.

  2. Airmee (0 kr)

    Ditt postnummer avgör om du kan välja detta fraktalternativ. För tillfället tillgängligt för dig som bor i Stockholm. Leverans sker till den angivna leveransadressen mellan kl 17-22. Så fort ditt paket skickats från vårt lager får du ett sms från Airmee med spårningslänk där du också bl a kan ändra leveranstid och begära att varan lämnas utanför dörr. Om du begärt att varan lämnas utanför dörr har du själv ansvar från och med att Airmees chaufför lämnat leveransen. Beställ före kl 09:00 för leverans samma dag! Lär mer om Airmee här. Leveranstid 0-2 dgr.

  3. Best - Hemleverans (59 kr)
    Ditt postnummer avgör om du kan välja detta fraktalternativ. Möjlighet att själv välja leveransdag. Leverans sker till den angivna leveransadressen mellan kl.18-22 och du måste personligen ta emot ditt paket. Beställ innan 07.00 för leverans samma dag till Stockholm. Observera att detta fraktsätt endast kan väljas då samtliga varor du har i varukorgen finns i lager.  Leveranstid 0 - 2 dgr.

  4. Varubrev Ekonomi (0 kr)
    Detta fraktsätt är endast tillgängligt om produkterna i varukorgen är av sådan karaktär att de lämpar sig för varubrev. Levereras till brevlåda/brevinkast alternativt postombud. Vid leverans till postombud kan ibland avisering utebli. Kontakta ditt postombud och medtag kolliid. Leveranstid 4 - 7 dgr.

  5. Varubrev 1:a klass (9 kr)
    Detta fraktsätt är endast tillgängligt om produkterna i varukorgen är av sådan karaktär att de lämpar sig för varubrev. Levereras till brevlåda/brevinkast alternativt postombud. id leverans till postombud kan ibland avisering utebli. Kontakta ditt postombud och medtag kolliid. Leveranstid 2 - 3 dagar.

  6. Ekonomifrakt (0 kr)
    Vårt system väljer ut det fraktsätt som är mest kostnadseffektivt med hänsyn till leveransadress, storlek på beställning samt ordervärde. Leverans sker till brevlåda/brevinkast (kan ställas vid dörren eller brevlådan om det är för stort) alternativt Instabox-, eller Schenkerombud. Ej möjligt att välja utlämningsställe. Leveranstid 3 - 7 dagar.                                                              

  7. DB Schenker (9 kr)
    Spårbar frakt. Möjlighet att välja utlämningställe. Leveranstid 2 - 4 dagar.       

  8. PostNord  (19 kr)
    Spårbar frakt. Möjlighet att välja utlämningställe. Leveranstid 2 - 3 dagar.          

  9. Skickas garanterat inom 24h (ej helger) (49 kr)
    Spårbar frakt. Möjlighet att välja utlämningställe. Dessa ordrar prioriteras före övriga inkommande ordrar och skickas garanterat inom 24 h (gäller helgfri vardag). Order inkommen utanför ordinarie kontorstid skickas nästkommande vardag. Observera att detta fraktsätt endast kan väljas då samtliga varor du har i varukorgen finns i lager. Gratis vid köp över 1000 kr! Leveranstid 1 - 2 dagar. 

  10. Budbee (0 kr) 
    Ditt postnummer avgör om du kan välja detta fraktalternativ. För tillfället tillgängligt för dig som bor i Stockholm, Göteborg eller Malmö. Leverans sker till den angivna leveransadressen mellan kl.17-22 och du måste personligen ta emot ditt paket. Så fort ditt paket skickats från vårt lager får du ett sms från budbee, med spårningslänk och ytterligare information kring din leverans. Om du begärt att varan lämnas utanför dörr har du själv ansvar från och med att Budbees chaufför lämnat leveransen. Läs mer om budbee här. Leveranstid 1 - 3 dagar

  11. MTD (MorgonTidig Distribution)
    Delas ut Leverans sker till brevlåda/brevinkast eller kan ställas/hängas vid dörren eller brevlådan om paketet är för stort. Delas ut av tidningsbuden. Väljer du Ekonomifrakt så kan ditt paket komma att skickas med MTD.


Så fort din försändelse lämnat vårt lager får du ett bekräftelsemail, innehållandes kollinummer och spårningslänk. Varje genomförd och godkänd beställning genererar per automatik en orderbekräftelse. Den vanligaste anledningen till att orderbekräftelse och leveransbesked uteblir är att man i samband med beställningen har råkat uppge en felaktig mailadress. Kontrollera gärna skräpposten för säkerhets skull.

Förutom Sverige så levererar vi till Norge (ej Jan Mayen och Svalbaard), Finland (ej Åland) samt Danmark. Kontakta kundtjänst via chatt eller telefon direkt efter genomförd beställning till Finland eller Danmark. Utanför Sverige tillkommer en fraktavgift om 80 kr.

OBS! Kom ihåg att hämta ut ditt paket i tid. Om paketet kommer tillbaka till oss som outlöst paket så förbehåller vi oss rätten att fakturera dig en avgift om 250 kr för att täcka avgifter och administrativa omkostnader.

 

Ångerrätt 

Om du ångrar ditt köp eller någon produkt från din beställning måste du låta oss veta detta inom 14 dagar efter att du mottagit de aktuella produkterna, detta i enlighet med Distansavtalslagen Lämpligtvis registrerar du en Retur på ditt konto enligt instruktionerna nedan, på så vis står Lyko för returfrakten. För att din retur ska bli godkänd måste produkten vara obruten, oanvänd och finnas i originalförpackning med tillhörande emballage. Öppnade eller använda smink, hudvårds- och hygienprodukter återtas inte av hygieniska skäl. På detta sätt kan vi garantera att alla våra kunder köper en orörd och fräsch produkt.

Returer och byten av underkläder godkänns ej, av hygienska skäl.

Du som kund ansvarar för risken vid returfrakt, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.

Efter att du på valfritt sätt (förslagsvis genom att registrera en Retur under Mina Sidor) meddelat oss att du önskar returnera har du enligt lagen om distansavtal 14 dagar på dig att returnera den aktuella produkten. När vi mottagit din retur och gjort bedömningen att produkten är i väsentligt oförändrat skick kommer vi inom 14 dagar att återbetala dig, samt meddela dig via mail att ärendet är avslutat. Återbetalning sker med samma betalsätt som användes vid köpet.

För varor som inhandlats under perioden november-december erhåller du som kund en förlängd ånger- och bytesrätt t.o.m. 14:e januari. Under samma förutsättningar som ovan och mot uppvisande av kvitto/ följesedel

Vill man använda Konsumentverkets officiella ångerblankett så finner man den här.

 

Hantering av retur efter köp i butik

Retur och/eller byte av produkt som inhandlats i butik kan genomföras i samtliga Lyko-butiker. 


Retur- och Reklamationsinstruktioner

Har du ångrat ditt köp så gör du en Retur. Har du fått en skadad produkt eller saknar en produkt i din order så gör du en Reklamation. Observera att vi inte har någon “nöjd kund-garanti”. Detta innebär att vi ej godkänner returer/ reklamationer av produkter som du använt men som ej lever upp till dina förväntningar. Vid eventuell allergi eller överkänslighet rekommenderar vi alltid att man provar en ny produkt på en liten yta (exempelvis på handleden) och väntar i 24h för att se om man får någon reaktion.

  1. För att registrera en retur- eller reklamationsförfrågan loggar du in på Din användare
  2. Klicka på MINA SIDOR
  3. Välj sedan Orderhistorik
  4. Klicka på det aktuella ordernumret för de varor du önskar returnera/ reklamera
  5. Klicka på RETURNERA/ REKLAMERA
  6. Fyll i antal och retur/ reklamationsorsak i textrutan under vald produkt
  7. För att snabba på reklamationshanteringen kan du ladda upp en bild av aktuell skada/reklamationsorsak under LADDA UPP BILDER (gäller endast reklamationer)
  8. Bekräfta genom att klicka på SKICKA

Efter registrerad retur- eller reklamationsförfrågan kommer du att kontaktas via mail för vidare instruktioner angående ditt ärende. I de fall produkt skall skickas tillbaka till oss -invänta avgiftsfri returfraktsedel. Vi återbetalar ej för eventuella egna fraktkostnader.

Behöver du hjälp att registrera din retur eller reklamation så går det bra att kontakta vår kundtjänst för assistans. Du hittar våra kontaktuppgifter här.

Som kund ansvarar du för produkten tills det att den mottagits av vår returavdelning, vilket bland annat innefattar risken för att produkten skadas eller kommer bort under frakten tillbaka till oss. Paketera väl.

 För returer och byten av produkter inhandlade i någon av våra butiker hänvisas till instruktionen ”Hantering av retur efter köp i butik” här ovan.

 

Garanti och reklamationsrätt

Om du vill reklamera en produkt registrerar du reklamationen på ditt konto, se instruktion ovan. Eventuellt fel på en vara skall anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts, detta inom skälig tid (2 månader). 

Lyko saluför alla elartiklar med 1 års garanti samt 3 års reklamationsrätt enligt Konsumentköplagen och alla garantier gäller i Sverige. Lyko står då för reklamationskostnader om skadan anses vara ett fabrikationsfel.  

Ett fabrikationsfel uppdagas enligt lag inom 6 månader. En defekt på termostat eller kortslutning räknas ej till sådana fel. För att Lyko ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan (fabrikationsfel). Fel som visar sig inom 6 månader anses alltid vara ursprungliga fel, som Lyko åtgärdar utan kostnad för dig. Är det inte ett fabrikationsfel innebär reklamationsrätten att Lyko hjälper dig att reparera varan, men står inte för kostnaderna.  

Lyko tar ej ansvar för fel som uppkommit på grund av skada slitage eller vanvård. Till sådana varudefekter räknas exempelvis söndersliten sladd och sprickor hos produkten.

Garanti och reklamationsrätt gäller endast mot uppvisande av kvitto. Vid godkänd reklamation står vi för eventuella kostnader så som exempelvis fraktavgifter och återbetalning med samma betalsätt som användes vid köp.

Enligt konsumentköplagen är det inte möjligt att reklamera en vara vid missnöje då vi ej har någon nöjdhetsgaranti. 

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Länk till EU:s gemensamma tvistlösningssida hittar du här.  

Almänna reklamationsnämnden 
Box 174
101 23 Stockholm


Service

Vi har mycket omsorgsfullt valt ut våra samarbetspartners och erbjuder förstklassiga professionella produkter. Kontakta oss gärna för mer information. Kundtjänst: 0281-714 90, fraga@lyko.se Vi besvarar dina frågor angående ditt köp inom 48 timmar (helgfri vardag), i annat fall får du meddelande om fördröjning. Övriga frågor besvarar vi snarast möjligt med ambitionen att du ska ha ett svar inom 48 timmar.


Personuppgiftspolicy

Läs vår Privacy Policy här.


Leveransförsening

Konsumenten har rätt att häva köpet vid försening om denne inte godkänner ny föreslagen leveranstidpunkt. Leveranstid är normalt 0 - 7 dagar för Sverige.


Genom att genomföra köp via lyko godkänner du dessa köpvillkor.
Vi reserverar oss för eventuella felskrivningar och ändringar på sidan.

Info

40 BUTIKER
Nyheter och erbjudanden
Följ oss

Kundtjänst

Copyright 2018