Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Lyko Privacy Policy

Sammanfattning

 

  • Denna Privacy Policy förklarar hur vi, Lyko Online AB, org. nr: 556740-9502, adress: Kyrkbyvägen 1, 780 50 Vansbro, Sverige, använder dina personuppgifter när vi (a) tillhandahåller generella och personliga erbjudanden till dig som medlem i vår lojalitetsklubb Club Lyko och (b) genomför transaktioner enligt våra Köpvillkor.
  • Som medlem i Club Lyko får du tillgång till generella medlemserbjudanden, ett poängsystem som ger dig ytterligare medlemsförmåner, samt personliga erbjudanden anpassade efter just ditt köpbeteende, intressen och preferenser.
  • Vårt lojalitetsprogram är tillgängligt för alla som är minst 18 är. Om du är under 18 år får du endast använda lojalitetsprogrammets tjänster tillsammans med din förälder eller din vårdnadshavare/förmyndare.
  • Då vi på Lyko är en del av en internationell bolagsgrupp som delar vissa administrativa system kan vi komma att dela dina personuppgifter med våra dotterbolag, för administrativa ändamål.
  • Om du har några frågor om hur vi hanterar dina personuppgifter, hör gärna av dig till oss på privacy@lyko.se

Senast reviderad: 2018-06-25

 

Gå till sammanfattningen | Gå till fullängdsversionen

---------------------------------------------------------------

Privacy Policy Full Text

Last Modified: 2018-05-24

 

Innehåll

  1. Introduktion
  2. Våra principer
  3. Personuppgifter vi samlar in
  4. Hur och varför vi använder dina personuppgifter
  5. När och hur vi delar informationen med andra
  6. Dina rättigheter
  7. Säkerhetsåtgärder gällande din information
  8. Bevarande av personuppgifter
  9. Exkluderat
  10. Förändringar och uppdateringar av denna Policy
  11. Frågor, funderingar och klagomål
  12. Tilläggstjänster
    Ändringshistorik

 

Gå till sammanfattningen | Gå till fullängdsversionen

 

---------------------------------------------------------------

1. Introduktion

Lyko Online AB, org. nr: 556740-9502, Kyrkbyvägen 1, 780 50 Vansbro, email: fraga@lyko.se (”Lyko”) tillhandahåller webbsiten lyko.se, eller domän som vi anvisar, där du kan att genomföra köp av våra produkter i vår webbshop enligt våra Köpvillkor samt att du kan bli medlem i vårt lojalitetsprogram (”Tjänsterna”).

Lyko erbjuder generella medlemserbjudanden och personliga medlemserbjudanden på utvalda produkter, samt möjlighet att samla klubbpoäng för att få tillgång till rabatter, till dig som har registrerat dig och blivit medlem i Club Lyko.

Denna Integritets- och personuppgiftspolicy (“Policyn”) förklarar Lykos hantering av våra kunders personuppgifter när de genomför köp på lyko.se, och våra Club Lyko-medlemmar personuppgifter när de använder vårt lojalitetsprogram, samt dessas rättigheter gällande deras personuppgifter i enlighet med EU:s Dataskyddsförordning (GDPR). Denna Policy riktar sig alltså mot dig som är medlem i Club Lyko, och dig som, utan att nödvändigtvis vara medlem i Club Lyko, genomför köp på lyko.se.  

Vi på Lyko uppmärksammar och är medvetna om att hanteringen av din integritet och dina personuppgifter är ett fortlöpande ansvar, varför denna Policy kommer att uppdateras när vår hantering av dina personuppgifter uppdateras. Du kommer att informeras om dessa ändringar via publicering på denna webbsite, e-post eller sms.

 

2. Våra principer

Vi kommer att göra vårt bästa för att skydda din integritet genom att använda lämpliga tekniska säkerhetslösningar. Detta innebär att:

  • Vi kommer att säkerställa att vi har lämpliga och tillräckliga säkerhetsåtgärder på plats för att skydda dina uppgifter, och
  • Vi kommer att säkerställa att varje utomstående samarbetspartner vi jobbar med, som behandlar dina personuppgifter, har lämpliga och tillräckliga säkerhetsåtgärder på plats.
  • Vi kommer att respektera din integritet. Du kommer endast att få marknadsföring (genom e-post, post, sms eller telefon) från oss och från andra organisationer som vi valt med omsorg.
  • Vi kommer att vara tydliga med när du själv kan välja vilka tjänster och utskick du vill ta del av; det finns exempelvis rutor som du kan klicka ur när du inte längre vill motta marknadsföring från oss eller våra samarbetspartners. I vissa situationer kan vi ändå komma att behöva skicka e-post eller sms till dig med information eller frågor rörande ditt medlemskap.
  • Vi kommer att samla in och använda individuella personuppgifter endast då vi har din tillåtelse, eller då vi har berättigade skäl för behandlingen, såsom för att administrera ditt medlemskap.  
  • Vi kommer att vara tydliga med vilken information vi samlar in om dig samt hur vi använder den.
  • Vi kommer att använda personlig information endast för de ändamål de samlades in, och vi kommer att säkerställa att radering av informationen sker på ett säkert sätt.  

Om vi på Lyko, eller någon av våra samarbetspartners, överför någon information till utanför Europeiska Unionen och Europeiska Ekonomiska Samarbetsområdet (EES), så kommer detta endast att ske med tillämpandet av relevanta säkerhetsåtgärder.

 

3. Personuppgifter vi samlar in

Introduktion

Lyko samlar in personuppgifter från dig när du använder Tjänsterna. Dessa personuppgifter kan delas in i två kategorier; personuppgifter som du ger oss, och personuppgifter som blir tillgängliga för oss när du använder Tjänsterna.

Vi säljer inte vidare dina personuppgifter till någon och vi delar bara med oss av dem till våra servicepartners som hjälper oss att tillhandahålla Tjänsterna till dig. Läs vidare om detta nedan under avsnitt 5.

Personuppgifter som du ger till oss

När du skapar ett medlemskonto kommer vi att be dig uppge din e-postadress. För att kunna genomföra ett köp behöver du även uppge ditt namn, din postadress och ditt telefonnummer. Om du vill betala med faktura eller delbetala kommer du även behöva uppge ditt personnummer. Denna information är nödvändig för att vi ska kunna leverera produkter till dig, samt ge dig information om dina beställningar.

Personuppgifter som du gör tillgängliga för oss när du använder Tjänsterna

När du är inloggad på ditt medlemskonto på lyko.se kommer vi på Lyko att kunna ta del av dina preferenser och din historik på Club Lyko. Vi kommer att kunna se vilka produkter och tjänster du visar intresse för, vilka typer av produkter du köper, och även vilka produkter du lägger i din varukorg men sedan plockar ur varukorgen igen. Denna information kommer vi att spara och använda för de ändamål som räknas upp under avsnitt 4. När du genomför köp som besökare, utan att vara medlem, kommer vi att ha tillgång till ditt köpbeteende på vår hemsida.

Din kommunikation med Lyko

Om du kommunicerar med oss via e-post, post, eller någon annan form av kommunikation, kommer vi eventuellt att spara denna korrespondens samt innefattande information (såsom namn, e-postadress, kontaktinformation och all den personliga information som du tillhandahåller i meddelandet) och använda den för att svara på eller hantera ditt ärende.

Om du inte vill ge oss dina personuppgifter

Behandlingen av dina personuppgifter för de ändamål som förklaras i denna Policy är en förutsättning för att du ska kunna bli medlem i Club Lyko, och/eller för att du ska kunna genomföra köp hos oss. Om du inte delar dessa personuppgifter har du inte möjlighet att bli medlem i vår kundklubb och få erbjudanden och rabatter, oavsett om du accepterar de Allmänna Villkoren eller inte. Du har heller inte möjlighet att genomföra köp utan att ange viss information som vi behöver för att kunna fullfölja köpet.

 

4. Hur och varför vi använder dina personuppgifter

Vi använder information som vi samlar in om våra kunder och användare för fyra huvudsakliga skäl:

  • för att bedriva vår verksamhet och tillhandahålla (inklusive förbättra och anpassa) de tjänster och produkter vi erbjuder,
  • för att tillhandahålla personligt anpassade tjänster anpassade för individuella användare, 
  • för att skicka kommunikation, inklusive kampanjer till våra kunder och användare, samt
  • för att marknadsföra tjänster och visa reklam, i våra egna tjänster och webbsiter som stöds av reklam.

Av dessa skäl kombinerar vi data som vi samlar in för att ge dig en smidigare, mer konsekvent och personligt anpassad upplevelse. För att förbättra skyddet för din integritet har vi byggt in tekniska och organisatoriska skydd som är utformade för att förhindra vissa kombinationer av data. Nedan finner du en lista på varje ändamål med behandlingen av dina personuppgifter, och på vilket sätt dessa ändamål uppfylls.

 

Hantering av ditt medlemskap och leverans av dina köpta produkter:

För att kunna leverera dina beställda produkter använder vi ditt namn och din postadress, och för att kunna ge dig relevant information, samt för att kunna kontakta dig, gällande dina beställningar, använder vi oss av ditt telefonnummer och din e-postadress. Information gällande dina beställningar kan till exempel innefatta information om när din leverans har skickats från vårt lager, när den finns tillgänglig att hämta ut på uthämtningsställe eller eventuella tekniska problem eller förseningar. Din e-postadress och ditt telefonnummer kommer vi även att använda för att skicka ut nyhetsbrev om Tjänsterna till dig. Lyko kommer dessutom att informera dig om när du håller på att mista din medlemsnivå, eller när erbjudanden håller på att gå ut. Du kan när som helst avaktivera sådana typer av nyhets- och informationsutskick genom att gå in på Inställningar på ditt medlemskonto på lyko.se.

 

Förenkling av betalning:

Du har möjlighet att, när du fyller i dina betalningsuppgifter vid ett köp, spara dessa uppgifter. Detta innebär att du slipper fylla i dina betaluppgifter varje gång du genomför ett köp, vilket kommer att göra din köpupplevelse med Lyko lättare och smidigare. Om du väljer att spara dina betalningsuppgifter lagras dessa i en säker databas. Du kan även när som helst ändra eller radera dessa uppgifter, och de försvinner då ur våra system.

 

Hantering av poäng och medlemsnivåer för dig som Club Lyko-medlem:

För att du som medlem ska kunna samla poäng, samt för att du ska kunna få tillgång till ytterligare erbjudanden och rabatter genom olika medlemsnivåer, samlar vi in och sparar information om de köp du genomfört i egenskap av Club Lyko-medlem. Köphistoriken som samlas in för detta ändamål innefattar vilka produkter du köpt och hur mycket du köpt för.

 

Personligt anpassade tjänster:

Om våra produkter och tjänster innehåller anpassade funktioner som automatiskt skräddarsyr din upplevelse baserat på våra uppgifter om dina aktiviteter, köphistorik, intressen och, där vi har inhämtat ditt samtycke eller har stöd av lag eller avtal, även din position. Uppgifterna analyseras och grupperas med stöd av vår analysfunktion inför urval, prioritering och planering av kontakter med kunden/användaren så att du får personligt anpassade tjänster och erbjudanden som du kan vara intresserad av. Till uppgifterna kopplas en eller flera markörer om vilken typ av anpassning av webbtjänster och marknadskommunikation som riktas mot användaren, så kallad personalisering.

 

Personliga erbjudanden:

Vi samlar in och behandlar information om din köphistorik och ditt köpbeteende, med det specifika ändamålet att utforma och erbjuda dig personifierade rabatter och erbjudanden baserade på vad vi tror att just du är intresserad av. På Mina sidor kan du välja att avaktivera dessa erbjudanden i utskick till dig. På våra webbsiter kommer du fortfarande få erbjudanden baserade på ditt köpbeteende.

 

Marknadsföring och reklam

Vi använder data du uppger till våra bolag vid registrering av medlemskonto, data vi samlar in när du genomför köp och använder våra tjänster och webbsiter för att ge dig relevant marknadsföring och visa reklam som du kan ha intresse av när du besöker våra webbsiter och prenumererar på våra nyhetsbrev. Det du gör när du är inloggad på ditt medlemskonto i Club Lyko ger oss på Lyko en bild av dina preferenser, och vi vill kunna visa dig just de produkter och tjänster som vi tror att du hade varit intresserad av. Med anledning av detta sparar och behandlar vi information om vilka produkter och tjänster du är inne och tittar på, vilka typer av produkter du köper, och vilka produkter du lägger i kassan men sedan plockar ur kassan igen. Vi kan även komma att skicka reklam till dig baserat på var du bor, om vi t.ex. väljer att öppna en ny butik i ditt område. Vi kommer, baserat på dessa olika typer av information, skicka reklam till din e-postadress, din postadress, eller via SMS, och/eller visa dig relevant reklam när du är inne på lyko.se. Om du inte vill ta emot direktmarknadsföring via e-post, eller SMS kan du alltid gå in i Inställningar och välja bort detta.

Om du väljer att avstå från att ta emot intressebaserad reklam, betyder det inte att du inte längre kommer att få se reklam på våra webbsiter, utan att den reklam som visas kommer inte att vara anpassad för dig och därför upplevas som mindre relevant.

 

Statistik och uppdatering av Tjänsterna:

Ditt köpbeteende och din köphistorik hjälper oss också till att förbättra servicen. Uppgifterna från dina inköp hjälper oss att se vilken typ av produkter som är populära, vilken typ av erbjudanden som är mest uppskattade och används av våra medlemmar etc. Vi kommer att använda denna information för att förbättra och utveckla våra befintliga produkter.

 

Kommunikation med dig som medlem:

Genom att ange dina kontaktuppgifter kan vi kontakta dig om det uppstår några problem med Tjänsterna eller med ditt medlemskap. Vi kan dessutom komma att skicka information och nyhetsbrev till din e-postadress och via SMS. Du kommer även informeras om när du håller på att mista ditt silver- eller guldmedlemskap, eller när erbjudanden håller på att gå ut. Du kan när som helst avaktivera nyhets- och informationsutskick genom att gå in på Inställningar på ditt konto på lyko.se.

 

Produktförbättring: Vi använder data för att förbättra våra befintliga produkter och tjänster, bland annat genom att uppdatera funktioner. Vi använder till exempel felrapporter för att förbättra säkerhetsfunktioner, användarbeteende, sökfrågor och klick på våra siter för att förbättra relevansen för sökresultat, innehåll på siter och placering av relevant innehåll för dig på våra siter.

 

Säkerhet: Vi använder uppgifter för att skydda våra produkters, tjänsters och kunders säkerhet för att upptäcka och förhindra bedrägeri, för att bekräfta programvarulicensers giltighet och för att lösa tvister och verkställa våra avtal. Vi kan också blockera leverans av ett meddelande eller ta bort innehållet om det bryter mot våra villkor.

 

Frivilligt: Lyko Booking:

Som Club Lyko-medlem kan du själv välja om du vill aktivera Lyko Booking. Läs mer om denna tilläggstjänst under avsnitt 12.

 

Frivilligt: Lyko Social:

Som Club Lyko-medlem kan du själv välja om du vill aktivera Lyko Social. Läs mer om denna tilläggstjänst under avsnitt 12.

 

Andra ändamål: Om vi avser att använda personuppgifter på något sätt som inte överensstämmer med denna Policy kommer du att bli informerad om denna användning före, eller vid den tidpunkt, då personuppgifterna samlas in. Alternativt kommer vi att erhålla din tillåtelse efter insamlingen men före sådan användning.

 

5. När och hur vi delar information med andra

Det kan ibland vara nödvändigt för oss att dela din information med andra företag i vår koncern eller med företag som utför tjänster för vår räkning (som t.ex. hostar våra servrar eller utför supporttjänster) så att vi kan tillhandahålla dig våra tjänster.

I de fall där vi delar information om dig med andra har vi sett till att dessa företag följer våra krav för dataskydd och de är inte tillåtna att använda personuppgifter de tar emot för något annat syfte.

För att kunna erbjuda dig Tjänsterna kan vi komma att dela din personliga information till våra koncernbolag och samarbetspartners (dvs. företag vi har anställt som tillhandahåller kundsupport, transporttjänster av dina varor, eller hjälper till att skydda och säkra våra system) som har fått i uppgift av oss att behandla dina uppgifter på våra vägnar och i enlighet med våra instruktioner, denna Policy och andra lämpliga åtgärder för integritet och säkerhet. Vi kan också lämna ut personuppgifter som en del av en gemensam affär, exempelvis en sammanslagning eller försäljning av tillgångar.

När du skriver in dina kortuppgifter för att betala för ett köp kommer vi att dela denna betalinformation med banker och andra företag som behandlar sådana transaktioner eller tillhandahåller andra finansiella tjänster, samt för bedrägeriskydd och säkerhetsändamål.

Inom ramen för Lyko Booking, som du kan läsa mer om under avsnitt 12, kommer vi även att dela dina personuppgifter med våra Lyko-salonger, samt de externa salonger som vi samarbetar med. Vi delar din information på två sätt:

  1. Den information du uppger när du bokar en behandling via Lyko Booking kommer att vara tillgänglig för den salong som ska genomföra behandlingen, för att din bokning ska kunna administreras och din behandling genomföras.
  2. När du befinner dig på en Lyko-salong, eller en utav våra externa samarbetssalonger, och du vill genomföra ett köp eller en bokning inom ramen för ditt Club Lyko-medlemskap, kommer frisören/stylisten/behandlaren kunna göra en sökning på ditt namn i Club Lyko, för att kontrollera att du är medlem, så att du får tillgång till relevanta rabatter och erbjudanden via Lyko Booking. Om du på Mina Sidor i Club Lyko valt att göra din hårjournal offentlig, så kommer salongen som söker på ditt namn även att kunna se denna. Du kan välja att göra en specifik salong till din hemsalong, och välja att bara låta din hemsalong ha tillgång till din hårjournal.

Slutligen kan vi komma att behöva lämna ut eller spara dina uppgifter när vi anser att det är nödvändigt för att:

  1. följa lagen, rättslig process, myndighetsbeslut eller domstolsorder och ge ut information till polis och andra behöriga myndigheter;
  2. kunna tillämpa våra Allmänna Villkor och/eller andra avtal;
  3. skydda våra kunder, exempelvis för att förhindra skräppost eller bedrägeriförsök, eller för att underlätta förhindrande av dödsfall eller allvarlig skada;
  4. hantera och upprätthålla säkerheten för våra produkter, däribland att förhindra eller stoppa en attack på våra system eller nätverk; eller
  5. skydda rättigheter eller egendom som tillhör Lyko, inklusive verkställa de villkor som styr din användning av tjänsterna, men om vi får information om att någon använder våra tjänster för att handla med stulen immateriell eller fysisk egendom som tillhör Lyko kommer vi inte att själva undersöka en kunds privata innehåll, utan vi kan då överlåta ärendet till en polismyndighet.

 

6. Dina rättigheter

Lyko följer aktuella dataskyddslagar i Europeiska Unionen, som vid tillämplighet omfattar följande rättigheter:

  • Du har rätt att kostnadsfritt begära ett registerutdrag (enligt definitionen i lagstiftningen) samt åtkomst till kopia av dina personuppgifter samt begära rättelse och, under vissa omständigheter, radering av dina personuppgifter,
  • Du har rätt att begära begränsning och motsätta dig bearbetning av dina personuppgifter som sker på grund av våra berättigade intressen,
  • Du har rätt att framföra klagomål hos en dataskyddsmyndighet. Datainspektionen är den myndighet i Sverige som utövar tillsyn över hur vi som företag följer lagstiftningen,
  • Om behandling av personuppgifter baseras på ditt samtycke, har du rätt att när som helst dra tillbaka ditt samtycke för framtida behandling av dina personuppgifter.
  • Du har rätt att begära att vi lämnar över dina personuppgifter till annan organisation som ansvarar för att behandla dina personuppgifter (personuppgiftsansvarig) i de fall där vår rätt att behandla dina personuppgifter grundar sig antingen på ditt samtycke eller fullgörande av ett avtal med dig.

Du kommer att få rimlig tillgång till dina personuppgifter utan extra kostnad, om du begär detta via privacy@lyko.se. Om vi inte kan ge dig tillgång inom en rimlig tidsram kommer Lyko att ge dig ett datum för när information kan tillhandahållas. Om sådan tillgång nekas, kommer vi på Lyko att förklara för dig varför den nekas.

När vi bearbetar dina personuppgifter gör vi det tillsammans med våra koncernbolag i syfte att kunna erbjuda dig de produkter och tjänster som du använder och har beställt, driva vår verksamhet, uppfylla våra avtalsenliga och juridiska skyldigheter, skydda våra system och kunder eller uppfylla de berättigade intressen som beskrivs utförligt i avsnitten ”Hur vi och varför använder dina personuppgifter” och ”Anledningar till varför vi delar dina personuppgifter” här ovan. När vi överför personuppgifter från Europeiska Unionen gör vi det baserat på ett antal juridiska mekanismer, enligt beskrivningen i avsnittet ”Bevarande av personuppgifter”.

 

Information om din rätt att invända enligt artikel 21 i GDPR (profilering, direktmarknadsföring)

1. Bearbetning av dina personuppgifter som sker på grund av våra berättigade intressen
Du har rätt att när som helst invända, av skäl som är relaterade till din speciella situation, mot vår behandling av personuppgifter om dig som bygger på och artikel 6.1 (f) GDPR (behandling i syfte att skydda våra berättigade intressen), vilket inkluderar profilering baserade på dessa bestämmelser i den mening som avses i artikel 4.4 GDPR.
Om du gör in en invändning kommer vi inte att längre behandla dina personuppgifter om vi inte kan visa tvingande berättigade skäl för behandlingen som väger tyngre än dina intressen, rättigheter och friheter eller om vår behandling sker för fastställande, utövande eller försvar av rättsliga anspråk.

2. Rätt att invända mot bearbetning av uppgifter för marknadsföring
I vissa fall behandlar vi dina personuppgifter för direktmarknadsföring och telemarketing. Du har rätt att när som helst invända mot bearbetning av personliga uppgifter om dig själv för sådan marknadsföring, som inkluderar profilering i den utsträckning att den är relaterad till sådan direktmarknadsföring.
Om du motsätter dig bearbetning för direktmarknadsändamål kommer vi inte längre behandlar dina personuppgifter för sådana ändamål.
Om du väljer att motsätta dig behandling som innefattar profilering på dina personliga intressen och beteenden, eller avstå från att ta emot intressebaserad reklam, betyder det inte att du inte längre kommer att få se reklam på våra webbsiter och tjänster, utan att den reklam som visas kommer inte att vara anpassad för dig och därför upplevas som mindre relevant. 

Det finns inga formella krav för att göra invändningar, där det är möjligt använd vårt webbformulär eller hör av dig till oss på privacy@lyko.se.

Notera att om du begär att vi inte ska kontakta dig genom e-post kommer vi att behålla en kopia av den e-postadressen i vår spärrlista för utskick för att se till att du inte får del av oönskade e-postutskick.

 

7. Säkerhetsåtgärder gällande din information

För att skydda din integritet och den personliga information som du tillhandahåller genom din användning av Tjänsterna upprätthåller vi fysiska, tekniska och administrativa skyddsåtgärder. Vi uppdaterar och testar kontinuerligt vår säkerhet.

Vi begränsar tillgången till dina personuppgifter till de anställda som behöver veta informationen för att tillhandahålla dig tjänster och erbjudanden. Dessutom utbildas våra anställda om vikten av sekretess och upprätthållandet av integritet och säkerhet.

Vi kommer att vidta lämpliga disciplinära åtgärder för att säkerställa att våra anställda upprätthåller sina skyldigheter gällande dina personuppgifter.

 

8. Bevarande av personuppgifter

Personuppgifter som hanteras av Lyko kan lagras och behandlas i den region där du bor, i Sverige, eller i andra länder där Lyko, dess samarbetspartner, koncernbolag eller leverantörer är verksamma. Vi vidtar åtgärder för att säkerställa att uppgifter som vi samlar in enligt denna personuppgiftspolicy behandlas enligt bestämmelserna i denna policy och enligt tillämplig lagstiftning där uppgifterna finns.
Om vi skulle överföra dina personuppgifter till tredje land, d.v.s. land utanför EU/EES kommer vi att ingå avtal och vidta andra åtgärder i enlighet med tillämpliga lagkrav.

Vi lagrar dina personuppgifter så länge det är nödvändigt för att tillhandahålla Tjänsterna, eller så länge det krävs för att uppfylla våra rättsliga förpliktelser. Vi kommer att bevara dina uppgifter så länge du är medlem i Club Lyko, samt upp till 24 månader efter att du gjorde ditt sista köp, alternativt 24 månader efter att du blev inaktiv, eller valde att avsluta ditt medlemskap, i Club Lyko.

Kriterier som avgör tiden för hur länge vi lagrar data kan exempelvis vara:

Hur länge behövs personuppgifterna för att tillhandahålla Tjänsterna? Detta omfattar bland annat att bibehålla och förbättra Tjänsternas tekniska prestanda, att skydda våra system och att administrera nödvändig affärs- och bokfäringsinformation. Detta är den generella regel som ligger till grund för beräkning av de flesta bevarandeperioder.

Är den personliga informationen av extra känsligt slag? I så fall används vanligen en kortare bevarandeperiod.

Har du som registrerad godkänt användning av en längre bevarandeperiod? I så fall lagrar vi informationen i enlighet med ditt tillstånd.

Har Lyko juridiskt, avtalsenligt eller på annat sätt förbundit sig att lagra informationen? Exempel kan vara obligatorisk lagstiftning om kvarhållning av information i vissa länder, såsom bokföringsskäl, myndighetsorder om att bevara uppgifter som är relevanta för undersökningar, eller uppgifter som måste behållas i syfte att lösa en tvist.

För mer information om var och hur länge dina personuppgifter lagras, var vänlig kontakta Lykos dataskyddsombud du finner kontaktuppgifterna under ”Kontakta oss” nedan.

 

9. Exkluderat

Aggregerad data:

Aggregerad data samlas in och bearbetas för att följa och utvärdera användartrender avseende Tjänsterna. Detta innebär att information om din användning av Tjänsterna samlas in och anonymiseras på ett sätt som innebär att vi inte längre kan koppla informationen till dig. Vi använder denna anonyma information om hur våra medlemmar använder Tjänsterna för statistik, serviceförbättring och produktutveckling av Tjänsterna. Dessa uppgifter kommer att vara helt anonyma och utgör inte personuppgifter. Sådan information kan alltså komma att lagras längre än dina personuppgifter.

Anonymisering innebär att data som en gång var personliga uppgifter avlägsnas från det som kan koppla dem till en individ, samt avskiljs från det som i framtiden kan göra det möjligt att återansluta denna data till en individ. Denna behandling av data är en ett steg längre än pseudonymiseringsprocessen, vilken innebär att man håller viss information åtskild för att göra det svårare att identifiera en person till vilken datan är kopplad. Lyko kommer att anonymisera dina personuppgifter efter 24 månaders inaktivitet.  

Tredje part:

Denna Policy gäller inte för personuppgifter som du tillhandahåller till en annan användare via Tjänsterna eller då du på annat sätt använder tredjepartstjänster som meddelandetjänster och betalningstjänster.

Barn:

Lyko samlar inte medvetet personuppgifter från minderåriga under 18 år. Om du är under 18 år, skicka inte personliga uppgifter genom Tjänsterna. Vi uppmuntrar föräldrar och vårdnadshavare att följa barnens internetanvändning och att hjälpa till att tillämpa vår personuppgiftspolicy genom att instruera sina barn att aldrig lämna personuppgifter via Tjänsterna utan deras tillåtelse. Om du har anledning att tro att en minderårig under 18 år har lämnat personuppgifter till oss via Tjänsterna, var vänlig maila oss på privacy@lyko.se och vi kommer att sträva efter att ta bort den informationen från våra databaser.

 

10. Förändringar och uppdateringar av denna Policy

Vi kommer att uppdatera vår personuppgiftspolicy när det behövs för att återspegla kundfeedback och ändringar i våra Tjänster. När en policy uppdateras ändras datumet för senaste uppdatering längst upp i policyn och ändringarna beskrivs på sidan Ändringshistorik. Om det sker större ändringar i policyn eller i hur Lyko använder dina personuppgifter, meddelas du via anslag på webben eller e-postmeddelande innan ändringarna träder i kraft i den utsträckning lagen kräver. Läs gärna denna personuppgiftspolicy då och då så håller du dig informerad om hur Lyko skyddar dina personuppgifter och din integritet.

 

11. Frågor, funderingar eller klagomål

Vill du ställa frågor eller har du kommentarer om vår Policy och våra säkerhetsmetoder, var vänlig kontakta oss på:

 

Lyko Online AB
Att: Privacy
Kyrkbyvägen 1
780 50 Vansbro

privacy@lyko.se
0281-714 90

Du är även välkommen att kontakta vårt dataskyddsombud på:

Sharp Cookie Advisors AB
Box 45411
104 31 Stockholm

dpo@lyko.se
020-10 40 25

Vi hanterar ditt ärende skyndsamt och inom lagstadgade tider.

 

12. Tilläggstjänster


Lyko Booking

Som medlem i Club Lyko har du möjlighet att boka behandlingar på våra Lyko-salonger och våra noga utvalda samarbetssalonger, genom vår tilläggstjänst Lyko Booking. Våra Lyko-salonger ägs och drivs av koncernbolaget Lyko Retail AB, och de externa samarbetssalongerna drivs av olika externa bolag – vilket bolag beror på vilken salong du bokar hos. När du delar dina personuppgifter med oss på Lyko Online AB inom ramen för Lyko Booking hanteras dessa personnummer av oss på Lyko Online AB, samt det bolag som driver den salong du bokar en behandling på, d.v.s. Lyko Retail AB eller det bolag som driver den externa salong du bokar på.

När vi behandlar dina personuppgifter inom ramen för Lyko Booking är vi på Lyko Online AB, samt det bolag som driver den salong på vilken du bokar en behandling, gemensamt personuppgiftsansvariga för dina personuppgifter, eftersom vi tillsammans bestämmer ändamål och medel för personuppgiftsbehandlingen. Detta innebär att vi som är personuppgiftsansvariga kommer att samarbeta för att se till att dina rättigheter enligt avsnitt 6 ovan tillgodoses och du kan alltid vända dig till oss med dina frågor.

Om du bokar en behandling och godkänner villkoren för Lyko Booking kommer vi på Lyko att registrera och spara:

  1. vilken behandling du bokar,
  2. när behandlingen utförs,
  3. på vilken salong du åtnjuter behandlingen,
  4. produkter du inhandlar i salongen om betalning sker genom ditt medlemskap i Club Lyko, samt
  5. vilken frisör/stylist/annan som utförde behandlingen.

Detta gör vi med ändamålet att kunna erbjuda rikta relevant direktmarknadsföring till dig, baserat på de behandlingar du haft. Som medlem i Club Lyko kommer vi även erbjuda dig personligt utformade specialerbjudanden till dig, baserat på vilka behandlingar du bokat. Om du t.ex. bokar klippning och färgning genom Lyko Booking, så kan vi komma att skicka ett erbjudande till dig om rabatterade färgbehandlingar efteråt, eftersom vi tror att detta kan vara något du är intresserad av. Du kommer själv ha tillgång till din egen hårjournal, där tidigare behandlingar kommer att listas. Denna hårjournal kan du välja att göra offentlig för dina Lyko Social-kontakter, om du använder Lyko Social. De salonger hos vilka du genomför behandlingar kommer under vissa förutsättningar, beskrivna i avsnitt 5 ovan, att ha tillgång till din hårjournal, för att på bästa sätt kunna ge dig relevant rådgivning och hjälp.

 

Lyko Social

Som medlem i Club Lyko har du möjlighet att utnyttja vår tilläggstjänst Lyko Social.

Lyko Social är en social media-plattform för dig som älskar hår och skönhet, där du har möjlighet att kommentera och betygsätta salonger, behandlingar och produkter, samt skapa en profil där du kan ladda upp bilder, filmer och recensioner om produkter och behandlingar som du har åsikter om. Du kan även kommentera andra medlemmars bilder, filmer och recensioner.

När du blir medlem i Club Lyko så har du som utgångspunkt en privat profil. Detta innebär att din profil inte är sökbar för andra. När du börjar använda Lyko Social, genom att du exempelvis gillar något, kommenterar, ställer frågor om en produkt, laddar upp en bild eller skriver ett inlägg, så aktiveras tjänsten Lyko Social. Detta innebär att din profil blir sökbar och att andra användare kan klicka in sig på din profil genom att klicka på ditt användarnamn när du, t.ex. skrivit en kommentar någonstans.

Efter att du aktiverat tjänsten Lyko Social, som beskrivet ovan, har du möjlighet att välja att ha en privat profil igen. Detta innebär dock endast att du inte är sökbar. Om du kommenterar eller gillar något kommer detta synas för andra användare, som då kommer kunna klicka in sig på din profil.

När du använder tilläggstjänsten Lyko Social så godkänner du och accepterar att Lyko erhåller en evig licens till dina kommentarer, betygsättningar, recensioner, bilder och filmer som du lägger upp och delar på Lyko Social, om olika produkter, behandlingar och tjänster. Detta innebär att allt du delar på Lyko Social kan komma att användas i marknadsföringshänseende av Lyko, inklusive ditt namn. Om vi någonsin vill använda något du lägger upp eller delar, som innefattar bild eller film där din person kan urskiljas (exempelvis ditt ansikte) så kommer vi att be om ditt uttryckliga tillstånd.

Gå till sammanfattningen | Gå till fullängdsversionen

_____________

Ändringshistorik

Maj 2018: Förtydliganden med anledning av att den nya dataskyddsförordningen (General Data Protection Regulation, ”GDPR”) träder i kraft den 25 maj 2018. Den uppdaterade Peronuppgiftspolicyn kommer automatiskt att träda i kraft för alla befintliga kunder och besökare den 25 maj 2018. Din fortsatta användning av våra tjänster från den dagen kommer att vara föremål för den nya Peronuppgiftspolicyn. Policyn har även omarbetats för att vara koncis, klar och tydlig, begriplig och vara enklare att kunna ta till sig och förstå.

[Juni 2018: Tillägg av Lyko Booking funktioner. Din fortsatta användning av våra tjänster från den dagen kommer att vara föremål för den nya Personuppgiftspolicyn.]

 

Gå till Introduktionen | Gå till Innehåll

40 BUTIKER
Nyheter och erbjudanden
Följ oss

Kundtjänst

Copyright 2018