Parfym: Vintageparfymer – det var bättre förr

Ska du vara riktigt inne väljer du att dofta av en vintage-parfym i vinter. Men vad är skillnaden mellan en gammal parfym och en vintagedoft? Och vilken är den bästa? Vi nosar reda på sanningen.

Glöm kändisparfymer, satsa på att dofta gammalt

Glöm kändisparfymer och citrusdofter, de trendigaste handlederna doftar gammalt. Vintage är stort i parfymbranschen som sveper in oss i en doftdimma av nostalgi och naturliga blommor. Ja, dofthusen går just nu framåt genom att blicka bakåt.

”Det är en motreaktion på det som är ’fejk’, till förmån för ’riktiga’ produkter”, säger Jonathan Gray, ordförande för International Fragrance Association i Storbritannien.

Att väcka liv i avlagda föregångare är ett lätt sätt för parfymhusen att utnyttja sitt arv och tjäna pengar, eftersom det också ligger en trend i att köpa äkta varor. I relanserade dofter får konsumenterna något gammalt och genuint – som samtidigt känns nytt och fräscht.

Men att relanserade parfymer skulle ha något mer äkta över sig avfärdar författaren Barbara Herman som driver bloggen yesterdaysperfume.com.

”En vintageparfym ska vara minst 15 år gammal. Det är en doft som inte längre är modern eller inte finns kvar. Antingen har den har upphört eller så har den gjorts om så mycket att den nuvarande versionen är väldigt annorlunda mot originalet.”

I en tid där utvecklingen går framåt i en rasande fart vill vi ha produkter som inte längre finns.

”Det finns en nyfikenhet kring det svårtillgängliga”, säger Linda Landenberg, doftexpert på NK.” Vi har haft en konsumtionshets sedan 50-talet som eskalerade under 90-talet. Nu blickar vi i backspegeln efter tradition.”

Fler parfymer lanseras idag – Dock färre alternativ

I år lanseras drygt 1 100 nya parfymer, för 30 år sedan låg siffran runt 50. Ändå fanns det fler dofter att välja bland förr, anser Barbara Herman.

”Parfymmakarna erbjöd ett spektrum av dofter, från ljusa cypresser till läderaromer. Idag är det marknadsundersökningar som styr vilka slags dofter som ska tillverkas. Därför har dagens kvinnor färre alternativ att välja bland.”

Parfymören Frédéric Malle vill inte förknippa sitt arbete med trender och är kanske just därför helt rätt nu. Han skapade sitt märke Editions de Parfums år 2000 när han tröttnade på branschens trendhets och ville låta kreativiteten flöda fritt.

”Vi tänker aldrig på vad som är populärt. Vi utgår från ett koncept och jobbar fram en idé om vad vi vill göra. Denna instinktiva inställning gör att vi i stället kan sätta trenderna”, säger Frédéric Malle.

Även de naturliga dofterna har fått ett uppsving tack vare jakten på äkta varor. Barbara Herman beskriver en stor subkultur på nätet där parfymentusiaster samlas för att diskutera. Linda Landenberg tycker att det är bra att konsumenter är pålästa, men höjer ett varningens finger för att lita på all information online.

”En missuppfattning är att man använde riktiga råvaror förr och bara synteter i dag. Synteter har använts sedan 1800-talet. Vissa synteter är dyra för att de är svåra att ta fram – och en del naturliga råvaror är billiga för att de massproduceras. Det betyder inte att det ena eller andra är bättre.”

Frédéric Malle säger också att parfymer fyllda med naturliga råmaterial luktar gammalt. Men var det inte mormors gamla dofter som vintagetrenden inspirerades av?

”Exakt, det är en sådan motsägelse hela tanken!”, säger Linda Landenberg. ”80-talisterna är nyfikna på mormors glasögon och sju sorters kakor. Men ingen vill lukta tant, inte ens tanten själv.”

Där kommer relanseringarna in: En gammal parfym justeras för att tilltala dagens näsor. Art Spiro, vice vd på Elizabeth Ardens Global Fragrance Innovation, berättar att de år 2010 tog doften Red Door från 1989 och gjorde några justeringar som fick den att bli populär igen.

”Det är precis som med kläder. Kopierar du 40-talsmodet rakt av ser det gammalt ut. Men om du moderniserar kragen lite så funkar det.”

Röster mot en modernisering av vintageparfymer

Barbara Herman ger dock inte mycket för moderniserade vintageparfymer. Hon menar att det finns en stor skillnad i kvalitet och tar Cliniques relanserade doft Calyx som exempel.

”Det är som om någon satt en Picassomålning i en kopieringsapparat och delat ut. Originalet var komplex och komplex. Sedan får du den här bleka, vattniga faksimilen.”

Linda Landenberg tycker att man ska se på förändringarna med en mer nyanserad blick.

”Förändringar görs alltid av en orsak. En råvara kan ha blivit dyrare och eller så kan det finnas nya restriktioner som medfört att vissa råvaror inte längre får användas.”

Redan 2015 kan många av dagens parfymer förpassas till vintagehyllorna. EU-kommissionen har föreslagit ett förbud mot flera naturliga ingredienser eftersom 1-3 procent av EU:s invånare är allergiska. 9000 parfymformler uppges ligga i riskzonen och förslaget har väckt starka reaktioner. Frédéric Malle har hotat lägga ner sin verksamhet medan Art Spiro tar det hela med ro.

”Om du är en konstnär och har 25 färger att måla med, och jag säger ’ledsen, du får bara använda 15’. Kan du göra det? Ja. Men den kommer aldrig att bli lika vacker.”

Kanske är det dags att börja hamstra favoritparfymerna innan de blir dyra auktionsobjekt. Eller att ta upp vittringen på nästa trend.

Moderna klassiker

Dessa parfymer har alla många år på nacken men finns fortfarande att köpa idag, om än ibland med utbytta råvaror.
  1. Mitsouko från Guerlain, 1919
    En trevlig doft med en fruktig flört som många gillar. Den har ett klassiskt manér.
  2. Rive Gauche från Yves Saint Laurent, 1971
    Ett utmärkt val för en modern, framgångsrik och självständig kvinna.
  3. Fracas från Robert Piquet, 1948
    En doft att göra entré med. När du känner att du vill äga ett utrymme och få alla blickar riktade mot dig.
  4. Shalimar från Guerlain, 1925
    En rökig och söt parfym för den som vågar utmana sig själv.
  5. Aqua di Parma från Colonia, 1930
    En klassisk italiensk cologne med citrusörter, väldigt unisex.
Källa: Linda Landenberg

Vintageparfymer

Moderna varianter hittar du i butik medan originalen hittas på auktionssajter på nätet. Håll koll på årtalet så du inte köper en relanserad version.
  1. My Sin från Lanvin, 1924 En ljuvlig blommig doft. Som en äng i full blom en varm vårdag som invaderas av friska och sugna bin.
  2. Vent Vert från Balmain, 1947 En syntetisk dröm som med sin överdos av galban verkligen luktar som färgen grön.
  3. Aramis från Estée Lauder, 1965 Med lukt av läder och Burt Reynolds håriga 70-talsbringa. En maskulin doft som inbjuder till mys.
  4. Chanel No. 19 från Chanel, 1971 Skapad inför Coco Chanels 87-årsdag är det en lyxig doft som ligger på lur i mörka träslag – som råa, opolerade ädelstenar.
  5. Tabu från Dana, 1932 En klassisk orientalisk doft som skapades för prostituerade. Söt, kryddig och komplex.
Källa: Barbara Herman

2014-12-30

Här hittar du hela vårt utbud av parfymer

Läppstift och nagellack - Matcha rött med rött - Läs mer här 

Tillbaka till Lyko Magazines startsida

Inspiration

Nyheter och erbjudanden

Bli medlem i vår kundklubb och ta del av våra nyhetsbrev och sms så att du inte missar några erbjudanden eller kampanjer!

Följ oss

Kundtjänst

Information

Copyright 2024