Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

J-beauty. Nytt fenomen eller antik skönhetsvård?

Vi har hört om K-beauty i åratal nu. Vi VET att det är skönhet från Korea som innehåller snigelslem, guld och gud vet vad. Vi vet också att för att göra en ordentligt K-beautyritual bör du använda 13-20 olika steg och produkter. Om inte snigelslemmet skrämde det så gör kanske antal steg morgon och kväll det. Men NU lyfts en helt ny ritual fram – J-beauty!

07 dec, 2018


J-beauty står såklart för Japansk skönhetsvård.
Skönhet och hudvård är extremt stort i Japan, säkert lika stort som i Korea, men de approcherar hela skönhetsritualen på ett HELT annat sätt. I Korea kör man lite på more is more. Flera rengöringar, peelings, serum, masker, serum igen, mist, mask, kräm, spf och så vet jag inte om de börjar om från början igen. Puh. Men tänk på japan. Tänk på japansk inredning. Den är väldigt clean och minimalistisk. Och så är faktiskt J-beauty också.

Istället för 15 produkter har du kanske max 5. Istället för att stå och mata på huden i ditt ansikte med olika produkter ska du ha ett mer hollistiskt tänk och vårda hela kroppen. Timslånga bad med alger och örter där du reflekterar över din dag och ditt liv är en del av skönhetsvården i J-beauty. Alla sinnen ska få njuta av hudvården vilket även innebär att många av produkterna kommer med mer eller mindre avancerade massage -och cirkulationsscheman. Genom att massera in produkterna ska du, enligt J-beauty, känna hur produkterna verkar, du njuter av massagen, kroppen mår bra av blodflödet och hela kroppen ska njuta. 

Inom Koreansk hudvård är resultatet viktigt. Och du vill se resultat DIREKT. Glow, jämn hudton och inga porer eftersträvas. I den Japanska hudvården eftersträvas såklart också resultat, men på ett långsammare och mer hållbart sätt. Här vill du mer jobba med huden, respektera den, jobba inifrån och ut och på sikt verkligen förlänga hudens skönhet. Du jobbar med DIN hud och hoppar inte på tillfälliga trender som "Glass skin" eller EGF-boosters (epidermal growth factors). Vissa av de Japanska hudvårdsmärkena är oerhört gamla och anrika. Sensai startades tillexempel 1887 i Japan i kontrast till Too Cool For School som startades 2009.

 

Du kan även notera skillnad i förpackningarna. Då Koreansk skönhet tittar mycket på den traditionella Japanska hudvården och härmar, färglägger, utvecklar och går vidare med oanade designtilltag så är de Japanska förpackningarna sedesamma, rena och minimalistiska. Bara att titta på förpackningarna skvallrar om skillnaden mellan K-beauty och J-beauty trots att båda härstammar från Asien så är det milsvidd skillnad. 

En av de största skillnaderna är också prissättningen. Eftersom det går åt så många produkter i alla K-beautys ritualer så ligger prissättningen därefter. Du kan köpa arkmasker i masspack och komma ner på några kronor per styck. Samma med serum och rengöringar. Men i den Japanska hudvården läggs otrolig mängd forskning ned i produkterna, det är högteknologiskt innehåll oftast kombinerat med traditonella ingredienser och det reflekteras i också i priset. Men här köper du EN kräm och inte flera. En kräm som du vårdar och sköter om med respekt. 

Självklart finns även likheter mellan J-beauty och K-beauty. Kärleken till den dubbla rengöringen och även respekten för solen, dvs att ALLTID använda SPF är en självklarhet! 

Det är svårt att sia om att "J-beauty är den nya K-beauty" då skönhet från japan har funnits minst lika länge (om inte längre) men har hållt sig så pass lågmäld och utanför trender till skillnad mot den mer högljudde och färgglada K-beautyn. Men som trenden verkar gå nu så rör vi oss från ett konsumtionssamhälle till en mer eftertänksam och sparsam livstil. Visst, denna rörelse går extremt långsamt, men vi ser effekter som motrörelser runt Black Fiday, minskandet av plastpåsar och flygresor. Kanske är hudvården nästa steg som vi drar ner på. Minska antalet burkar men ökar kvalitén och respekten? Kanske det? Framtiden får utvisa. 

Av: krizz norman
07 dec, 2018

Tyck till om artikeln

Betyg & kommentarer

Skriv en kommentar
Lägg till bilder
  • Medarbetare på Lyko -
    för 3 dagar sedan

    Blir sugen på att testa produkterna!

    Intressant och informativ artikel om japansk hudvård
    gillar
    för att lämna en kommentar
40 BUTIKER
Nyheter och erbjudanden
Följ oss

Kundtjänst

Copyright 2018