10 myter om solskydd + viktig fakta som alla bör veta

Att skydda sig mot solens brännande strålar har blivit ett slags intelligenstest som får Dr.Robert Langdon att blekna. Siffror, bokstavskombinationer, cirklar och streck. Vad är vad? Och framförallt – Vad behöver DU? Vad behöver du för en vanlig dag på kontoret som kanske slutar i en AW, vad behöver du en solig helg i trädgården och vad behöver du på den där välförtjänta All-inclusiveresan på Cypern? Lyko Magazine reder ut begreppen, avlivar myter och tipsar om vilket solskydd du behöver var i vår eminenta solskyddshandbok!

27 maj, 2019

Viktiga fakta om solskydd


Vi börjar från början:
 

Vad är solstrålar och hur påverkar de den mänskliga huden?

Från solen kommer det strålar som delas upp i ett spektrum av strålar: synligt ljus, ultraviolett (känt som UV) och infrarött ljus. Det mänskliga ögat kan bara se hälften av allt ljus som kommer från solen, resten har för hög eller för låg energinivå för oss att uppfatta med ögat. De strålar vi inte kan se kallas för HEVIS och Infrarött ljus. Det ultravioletta ljuset kan vi inte heller se. Det kortaste av de ultravioletta strålarna kallas för UVC och stoppas av jordens atmosfär. De lite längre strålarna, UVA och UVB utgör ungefär 5% av solens totala mängd ljus.



UVA-srålar finns hela tiden, dygnet runt med ungefär samma intensitet. UVA går lååångt ned i huden och kan skada den underliggande vävnaden (alltså åldra den i förtid!!). Som försvar mot UVA skapar huden melanin som gör att huden mörknar och blir brunare. Det är UVA-strålar som nästan enbart finns i solarium. Minnesregel: UV-AGE! 

UVB-strålarna är som starkast mitt på dagen och det är av UVB vi bränner oss. Dessa strålar är faktiskt så starka att de kan ge andra gradens brännskada i huden! UVB-strålar gör också att huden blir tjockare och tåligare mot sol framöver. Minnesregel: UV-BRÄNN! 


Hur fungerar solkräm/solskydd?
Solskyddsmedel finns i olika former såsom kräm, mousse, pasta, spray och stick. Solskyddsprodukter skyddar huden genom att absorbera och / eller reflektera UVA och UVB strålarna.

Det skyddande filtren i solskyddsmedel finns i två olika varianter: Fysikaliska och kemiska. Skillnaden mellan dessa filter är att de har olika sätt att ”filtrera” bort UV-strålningen från huden. Fysikaliska filter, t.ex. titandioxid och zinkoxid, består av små partiklar som reflekterar bort UV-strålningen. I kemiska filter tas istället molekylerna upp, de absorberar helt enkelt den farliga UV-strålningen och omvandlar denna till helt oskadligt ljus.




Vad betyder SPF och vad ÄR det egentligen?
SPF är en förkortning av Sun protection factor, eller på svenska: solskyddsfaktor. SPF följs ofta av en siffra ex SFP 20. Siffran indikerar på hur mycket eller hur kraftfullt solskyddet är på din hud. Detta har ju också såklart med att göra hur känslig du är mot solen. Tanken med solskydd är ju att du ska kunna vara LÄNGRE tid i solen utan att skada huden. En kräm med SPF 15 betyder att du klarar att vara 15 gånger så länge i solen som om du inte hade någon SPF alls – men bara om du följer rekommendationerna på solskyddet såklart! 


Ett ord på mitt solskydd har en cirkel runt sig, vad betyder det?
EU har skrivit ihop en rekommendation för hur solskyddsprodukter ska märkas så vi vet vad vi ska leta efter oavsett viket land (i EU) vi befinner oss i. Det största numret på produkten anger skyddet mot UVB-strålningen. Att det finns en ring runt just ordet UVA betyder att skyddet mot UVA är ska vara minst 1/3 av UVB-skyddet. Det är viktigt att känna till att solskyddsmedel endast uppnår full effekt om de används i tillräckliga mängder (enligt anvisning på produkten) och att man oftast behöver upprepa insmörjningen efter t.ex. bad eller handdukstorkning.



Vilken styrka ska jag använda?
Vilken styrka på din SPF du bör använda beror på hudtyp, vad du ska göra, hur känslig du är för solens strålar och solens styrka på dagen – också kallat UV-index. UV-index är ett mått på styrkan av den skadliga delen av solens UV-strålning när den är som intensivast under dagen. Vanligen inträffar detta när solen står som högst, det vill säga mitt på dagen. Lågt UV-index innebär låg UV-strålning och därmed mindre risk för skador.

Du bör smörja dig med solskyddsfaktor utefter UV-indexet och nedan är en enkel tabell för hur du kan tänka.

Lågt skydd: SPF 6-10
Medelhögt skydd: SPF 15-25
Högt skydd: SPF 30-50
Mycket högt skydd: SPF 50+
SPF 15 Skyddar mot 93% av UVB-strålar
SPF 30 Skyddar mot 97% av UVB-strålar
SPF 50 Skyddar mot 98% av UVB-strålar

Det skiljer alltså bara 1% extra skydd mellan SPF 30 och SPF 50 och faktiskt bara 4% mellan SPF 15 och SPF 30! Varför inte bara då ALLTID använda en riktigt hög solskyddsfaktor? Solskyddsmedel som du kan hitta oftast utomlands med riktigt höga SPF, såsom SPF 75 eller SPF 100, ger dig i verkligheten inte mycket mer skydd än SPF 30.

Bild från Apoteket:


Lyko avlivar myter om sol:



1)
- Jag skadar bara huden och kan få hudcancer OM jag bränner mig!
Nope. Det stämmer inte. Du är alltid utsatt för risken att utveckla både brännskador och Malignt Melanom om du inte skyddar dig ordentligt oavsett om du bränner dig eller inte. Däremot så ÖKAR risken mångfalt OM du bränner dig. Så använd skydd!

2)
- Om jag ligger i skuggan och solar så blir jag ju inte BRUN!?

Nope, stämmer inte. Klart du blir brun i skuggan. Som du kan läsa oven så finns UVA ÖVERALLT hela tiden. Det kan ta lite längre tid i skuggan, men du solkar säkrare och skönare i skuggan! 

3)
- Jag smörjer in mig på morgonen och sen räcker det som skydd hela dagen!
Nix, tyvärr inte sant. Trots att du har det DYRASTE och BÄSTA skyddet på marknaden och även om det är VATTENRESISTENT så försvinner och försvagas skyddet för varje timme, varje bad och varje svettdroppe. Därför bör du verkligen bättra på skyddet flera gånger per dag, rekomenderat är minst var tredje timme och oftare om du badar eller svettas mycket. 

4)
- Du behöver BARA smörja dig om du ska sola på stranden eller vid poolen! 
Men, nae så är det ju INTE! Det kanske är då de flesta av oss KOMMER PÅ att vi behöver solskydd, men det är ju självklart lika viktigt om du sitter på en AW, rensar ogräs, går en långpromenad längsmed havet, cyklar eller golfar. Solen är ju allsmäktig (nästan) och finns ju (nästan) överallt!

5)
- Du kan bränna dig även fast det är molnigt! 
JA! Det är sant! Moln skyddar mot pyttelite av solstrålningen, men inte så mycket. Du kan såklart även bränna dig i skuggan beroende på hur långt bort från solen du är. Det är ofta först efter solning du märker om du har bränt dig, speciellt om det är blåsigt, kallt (snö) eller molnigt ute.

6)
- Om du har mörka pigment naturligt så bränner du dig inte!
Ja typ sant. Om du har väldigt ljus hy i början av sommaren är du mest känslig för solens strålar men ju mer huden skadas och härdas desto mer pigment får den och blir mer motståndskraftig. Om du är mycket ljus i hyn och/eller rödhårig så har du mindre av pigmentet melanin, som är det pigment som gör huden brun. Har du naturligt mörk hy, dvs mycket melanin, har du ett mycket bättre inbyggt naturligt solskydd, men du kan självklart bränna dig ändå. 


7)
- Om jag smörjer mig så får jag inte i mig det livsviktiga D-vitaminet från solen! 
Du kan aldrig komma undan solens strålar och det går riktigt snabbt för kroppen att bilda dagsdosen av D-vitamin. Det är mycket svårt att klä sig och smörja sig till en D-vitaminbrist. 

8)
- Innan sommaren eller innan en utlandsresa kan du vänja huden och härda den genom att "försola" i solarie!
Superfalskt! (och jag hoppas ingen solar solarie någonsin igen!) Solarie innehåller nästan bara UVA-stråning (minns vad vi lärt oss, UVA = UV-AGE) och ger inte så mycket UVB-strålning vilket gör att huden inte blir tjockare och därmed skyddad. Du ger bara huden de långa UVA-strålarna som går långt ner i huden och orsakar skador och förtidigt åldrande. 

9)
- Jag fattar ju att det är vikigt att skydda huden med en hög solskyddsfaktor, men jag vill JU BLI BRUN!
- Lugn! Du BLIR precis lika brun MED solskyddsfaktor som du hade blivit utan, däremot tar det lite längre tid men huden hinner vänja sig vid solen och hinner bygga upp ett skydd så du inte bränner dig. Dessutom, som en härlig bonus, så HÅLLER färgen mycket längre om den byggs upp lånsamt. 

10)
- Jag solar ofta, därför är jag van och behöver inte solskydd
Mja. Som jag skrivit ovan så är du ju mer känslig tidigt på sommaren än på sensommaren då din hud hunnit bygga upp ett skydd. Det farligaste sättet att sola är dessa "pressartimmar" som ofta sker intensivt och med ojämna intervaller. Om du är ute varje dag bygger du upp ett bättre och mer långvarigt naturligt skydd än om du solar några timmar varje helg. 

Tips från redaktionen:

Om du VET MED DIG att du BRUKAR hets-sola och bränna dig så kommer här ett supertips: Se till att ha en Brun-Utan-Sol-proukt hemma som du använder INNAN det är dags att sola. Då känner du dig redan brun och kan med gott samvete slita dig från de elaka solstrålarna och på så sätt spara både hud och framtida smärtor. Här har du ett gäng härliga BUS-produkter att välja på! 

AV: SKÖNHETSREDAKTÖR KRIZZ NORMAN






27 maj, 2019

Tyck till om artikeln

Betyg & kommentarer

Skriv en kommentar
Lägg till bilder
  • Medarbetare på Lyko -
    för 4 veckor sedan

    Heja, heja!

    Vilken utmärkt och lättförstålig artikel!
    gillar
    för att lämna en kommentar

Nyheter och erbjudanden

Följ oss

Kundtjänst

Copyright 2019
Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.