Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Högteknologisk svensk superhudvård

Akademikliniken har erbjudit hudvård sedan 2005. Produkter framtagna i samarbete mellan Akademiklinikens erfarna plastikkirurger, hudläkare, hudterapeuter och ledande kosmetiska kemister. Men vem kommer på VILKA produkter som ska skapas och HUR? Jo, det vet självaste spindeln i nätet - Sarah Lidback.            - Akademikliniken gör kraftfulla, unika produkter med premiumingredienser. Vi riskerar allt för att vinna något. Och något i detta fall är kundens respekt, säger Sarah.

03 apr, 2019

Sarah Lidback arbetar som Product & Development Manager på Akademikliniken. Det betyder att hon utvecklar och tar fram produkter till Akademiklinikens hudvårdskollektion. Ett jobb som innebär extrem djupdykning i forskningsalster, span på utländska marknader och läsandet av kliniska tester. Förutom att såklart har en djup förståelse om exakt HUR huden fungerar och cellernas kommunikation. Puh, mycket att hålla reda på! Men resultatet blir bra. Akademiklinikens produkt Pure HyDroxy Mask blev just nominerad i det prestigefyllda priset ”årets ansiktsmask” i Daisy Beauty Awards, någonting som betydde mycket för Sara!

- Vi är ju ett litet svenskt märke, och det betyder så SJUKT mycket för oss vi slåss ju mot de stora så för oss känns de så otroligt roligt att bli uppmärksammande, säger Sarah.

Vilka hudvårdsmärken skulle du säga är era största konkurrenter – om det nu finns några?
- Det är inga som är direkt som vi. Akademikliniken kommer in som en underdog med HELT unika ingredienser på en marknad som känns ganska mättad. Men iom att vi kör på vårt helt egna sätt så känns det inte som at vi konkurrerar med andra. Vi bryr oss inte riktigt om vad andra varumärken gör, bara VI gör någonting som är AMAZING, säger Sarah.

Akademikliniken grundades av plastikkirurgerna Per Hedén och Jan Jernbeck år 1991. Idag är det ett av nordens största kliniker för skönhetsoperationer och korrigeringar. Hudvårdsserien bygger på vetenskapliga fakta och Akademiklinikens motto ”skönhet genom vetenskap” har tillämpats hela vägen vid utvecklingen av produkterna.

Hur utvecklar ni produkterna?
- Vi sitter i en miljö som är unik. Vi har tillgång till så mycket mer än de flesta andra brands har. Vi har en möjlighet att prova ut produkter på plats, vi har tillgång till hudläkare, kirurger, sjuksköterskor som sysslar med injektioner och hudterapeuter så vi har möjlighet att testa ut allt på ALLA nivåer i huden. Det är en häftig och kreativ miljö att jobba i. Och vi gör vad vi vill, vi är inte låsta till någonting! Så jag letar ju ingredienser och läser studier på andra ämnen än vad kanske ”brukligt är”. Vi använder nästan inga andra ingredienser som andra varumärken gör och vi använder knappt samma ingredienser mellan våra egna produkter – vilket är så otroligt KORKAT ur en ekonomisk synpunkt eftersom det blir mycket dyrare för oss. Men vi köper alltid in unika ingredienser per produkt istället och orsaken till detta är att vi vill vara lite stilbrytande och lite ifrågasättande, säger Sarah


Men HUR kommer du på vilka produkter ni ska utveckla? Och vad de ska göra i huden?

- Jag letar, jämför, snokar och går på mässor. Jag snokar mycket globalt och jag stirrar mig INTE blind på vad som händer i Asien just nu, vilket ALLA ANDRA GÖR! Det betyder ju bara att alla andra företag kommer att utveckla likriktade produkter men VI kommer göra nåt helt annat. Många pratar om ”vad händer på marknaden” medan vi vill mer lyfta frågan ”vad händer i huden?” och "vad efterfrågar våra kunder och patienter?". Många springer benen av sig för att låta mest och vi kommer att kanske låta minst – men övertyga mest! Vi kommer tex ALDRIG NÅGONSIN lansera en rolig teddybjörnsmask. För oss är hudvård en allvarlig business. Vi ska hjälpa folk med de problem de har med sin hud. Och det handlar inte bara om ”rynkor och linjer” utan även att få huden att MÅ BRA!

Jag tror verkligen Akademikliniken är ett märke att räkna med, nu och i framtiden!

Det gäller ju allt från inre stress, ångest, hormonförändringar, miljögifter och vår diet – så det är mycket som påverkar huden så vi tänker verkligen mer på helheten än vad ”marknaden snackar om”. Jag tror verkligen Akademikliniken är ett märke att räkna med, nu och i framtiden, säger Sarah.


Vad är det unika med Akademiklinikens produkter?
- Vi vill ju ner och stimulera huden, få den att vakna! Det är ju därför alla i branschen gillar A-vitamin för att den verkligen stimulerar huden och får den att kommunicera med sig själv. Vi vill backa bandet så att huden blir normaliserande! Normaliserande betyder inte alltid persikohud, allt beror på vad du har liggande nere i huden. Så från början när du använder en aktiv produkt så dras kanske cirkulationen och metabolismen igång och du kan få en respons på huden, du kan blossa eller få fläckar. Men det är bara bra! Grattis!, då HÄNDER det ju nåt i huden! Huden kan inte sudda bort pigment utan pigmentet måste komma UPP på huden och sedan stötas av! Såklart kan en del bli stressade av detta, men det är bara att fortsätta.

Akademiklinikens produkter innehåller inte bara EN hjälteingrediens utan en 5-6 ingredienser som innehåller en ”maxad halt” av vcarje ingrediens. Det betyder alltså den starkaste halt som råvaruleverantörer har gjort säkra tester på, utan att huden tar skada såklart. Du ska alltid få en cocktail av smaskigheter i varje produkt och allt är säkert och maxat.

Vilken produkt är du mest stolt över?
- Hm,. Det är nog Pure Retin Oil. Vi fick verkligen till den produkten. Supereffektiv OCH fungerar på känslig hud. Själv har jag rocasea och jag kan använda den. Den är inte bara för dem som redan har en persikohud utan även för oss över 40 som har lite bråkig hud, blossande, lite fina linjer och för mig är det ju så att jag får finnar bara jag TITTAR på en ost! Och denna fungerar riktigt bra för mig. Jag är mest stolt över att vi verkligen vågade ta in ingrediensen Bakuchiol och testa INNAN svaret från det stora kliniska testet i USA 2017 var färdigt. Vi trodde så mycket på alla förstudier så vi körde på. I det kliniska testet gjorde de en dubbelblind studie på Retinol och Bakuchiol

Vi gör kraftfulla, unika produkter med premiumingredienser. Vi riskerar allt för att vinna något. Och något i detta fall är kundens förtroende!

(så ingen visste vem som fick vilken ingrediens) och resultatet var att Retinolen (A-vitaminet) och Bakuchiol kommunicerar på samma sätt i huden men Bakuchiolen ger inga ”bieffekter” såsom solkänslighet, irritationer, torrhet eller liknande. Retinol och Bakuchiol har nästan exakt lika molekylär struktur och ger därför extremt god effekt på rynkor, akne, rosacea och lijer. Bakuchiol är en antioxidant. I Pure Retino Oil har jag även tillsatt ”Retinoat”, en ester av retinsyra (en form av ren A-vitamin) som är direktverkande och har bra stabilitet och ger inte heller några biverkningar. Så Retinoilen kan du använda DIREKT, ingen inkörningstid och ingen reaktion. Eller, du kan ju få en utrensning, men det är ju för att huden kommer igång! Vi gör kraftfulla, unika produkter med premiumingredienser. Vi riskerar allt för att vinna något. Och något i detta fall är kundens förtroende, säger Sarah.


Vad betyder det för Akademikliniken att ni har ett sådant starkt hudvårdsmärke
- Jättemycket! Vi finns ju på ställen där själva kliniken inte finns. Vi kan komma hem till personer runt om i världen. Vi öppnar dörrar och samarbeten men framförallt så förstärker vi servicen som Akademikliniken står för. Både före och efter en person har varit hos oss, oavsett om personen gör en peeling eller ett ingrepp. Men med det sagt så behöver verkligen inte produkterna vara låsta till en klinik eller en behandling i en klinisk miljö, men det är HÄR vi har testat produkterna så du som kund ska veta att de är väldigt säkra. Men OBS: vi är inte medicinska utan enbart kosmetiska. Men du kan komma upp på en riktigt hög aktivitetsnivå i huden med vissa kombinationer av våra produkter, säger Sarah.

Vad är dina bästa superkombinationstips av Akademiklinikens produkter?
- Jag gillar att mixa Pure Active Serum och Trippel Peelen. Den ger en riktigt starkt resultat och inte för den känsligaste huden. Men du mixar de två, masserar in och lägger som en mask på huden i 10 minuter. Tvättar av den masken och lägger på både Pure Clarifying Moist mask och Hydroxy Mask ovanpå det och det plumpar upp huden ordentligt. Sedan avslutar jag med Pure Detox Energy, Pure Retinol Oil och Cure Recovery Cream! Det är en sådan RIKTIG lyxcocktail och efter det så LYSER jag i ansiktet som en discokula, haha. Tips: lägg ett serum under din mask för satt trycka NER serumet ännu längre ner i huden. Då plumpas huden ännu mer och den blir sådär fluffig och härlig. Jag HINNER ju inte gå på behandlingar själv så när jag ger mig själv det lilla extra då och då och detta är verkligen det lilla extra, säger Sarah.

Det är en sådan RIKTIG lyxcocktail och efter det så LYSER jag i ansiktet som en discokula, haha.

 Vill du avslöja någonting om framtiden?
- Ja! Akademikliniken kommer snart att släppa FYRA nya produkter, utöver de 19 som finns totalt idag. Och jag kan avslöja EN! En Hyaluronsyragelé som kommer att fungera för alla hudtyper och kommer att fungerar med ALLA våra produkter. Våra prover från labbet är redan slut för att alla på kontoret älskar dem. Haha, jag brukar skoja och säga att jag inte behöver göra djurtester – jag har min personal! Haha, säger Sarah.

Vad tror du då om var hudvården är påväg rent generellt?
- Rent generellt tror jag att mer och mer hudvård kommer att fokusera på att stärka vår hudbarriär och vår bakterieflora i huden för att öka skyddet. Vi har kommit lite till en ”peak” där många experimenterar med alldeles för starka produkter från olika märken och för många produkter och den blandningen kan verkligen skadar huden istället för att stärka den. Jag tror vi kommer backa tillbaka bandet och gå mer mot att stärka huden och skydda den. Marknaden idag är så otroligt tävlingsinriktad, så många varumärken som lanseras och vill ta plats och så många varumärken gör produkter som är ”dubbelt så stark”, ”åtta gånger så stark” eller tom ”femton gånger så stark”. Det är snart ATOMKRIG ute på marknaden! Men stark är inte alltid det bästa för du KAN inte skynda på huden hur mycket som helst. Huden har sin egna anatomi och det tar x antal dagar att göra en cell och för den cellen att flytta sig upp till ytan. Vi KAN inte påskynda den processen! Då blir de cellerna sjuka och deformerade. Men såhär ser marknaden ut idag, det är en stress och en press att tjäna mest pengar. Men vi struntar i det. Vi vill utveckla produkter som är BRA, vi värderar kundens respons mer än glassig PR på marknaden. Vilket är tufft för oss som är så små, men det är den vägen vi väljer – den högkvalitativa, säger Sarah.

Det är snart ATOMKRIG ute på marknaden! Men stark är inte alltid det bästa för du KAN inte skynda på huden hur mycket som helst!

 

Av: skönhetsredaktör krizz norman
03 apr, 2019

Tyck till om artikeln

Betyg & kommentarer

Skriv en kommentar
Lägg till bilder

Bli först med att ge din åsikt om artikeln

40 BUTIKER
Nyheter och erbjudanden
Följ oss

Kundtjänst

Copyright 2019