Det verkar som att du använder en gammal webbläsare, det kan göra att allt inte fungerar eller ser ut som det borde.

Kevin Murphy – storyn bakom de pastelliga hårvårdsprodukterna

KEVIN.MURPHY har tagit hårvårdshimmelen med storm och är i dag ett av Lykos topp tre mest sålda varumärke. Vi fick en pratstund med varumärkesexperten Frida Claeson. För Lyko Magazine berättar hon historien om lärlingen som blev frisörkung, om miljötänk, om att välja rätt produkter utifrån sin hårtyp, och om hur det är att vara en ”volympsykopat”.

02 apr, 2018

Av: Julia Grufving

 

Det finns väl ingen som har missat KEVIN.MURPHY’s populära hårvård – lyxiga hårprodukter i snygga pastell-färgade förpackningar. Varumärket är inte är bara en storsäljare på Lyko, i dag säljs KEVIN.MURPHY’s produkter över hela världen i mer än 43 länder.

 

Lyko Magazine har träffat Frida som är varumärkesexpert, och utbildad frisör, på KEVIN.MURPHY. Frida har vidareutbildat frisörer inom sortiment och produktanvändning sedan 2011.

 

–      Som utbildare lägger jag stor vikt på hur frisörerna ska harmonisera med produkterna och kunderna på bästa sätt. Det viktigaste är att utbilda våra kunder och rekommendera produkter utifrån kundernas behov. 

Frisören Frida Claeson stylar en kund

 

 

Mannen bakom varumärket, Kevin Murphy kommer från Melbourne, Australien. Han började sin karriär som lärling i en Queensland-salong. Han fortsatte sedan på berömda Vidal Sassoon i London. Kevins karriär spänner över mer än två decennier och i dag är han en av världens mest ikoniska och högaktade hårstylister.

 

 

–      Kevin är session stylist, vilket betyder att han jobbar med plåtningar och modeshower. Han har svart bälte i den transformativa kraften av hår och har stylat för otaliga högprofilerade modehus. Därtill har hans verk prytt både filmer och omslag på de flesta stora globala modemagasin, berättar Frida.

 

Jag är en riktig volympsykopat, haha. Det är mitt kall i livet att få så mycket volym som möjligt.
Frida Claeson

 

Historien bakom varumärket började med att Kevin såg ett behov av hårvårdsprodukter som både är användarvänliga, vårdar och som håller frisyren på plats hela dagen.

 

–      Modellerna som Kevin arbetar med blir stylade flera gånger under en arbetsdag och i slutet av dagen fann han att modellernas hår blev tungt, tråkigt och livlöst efter all omstyling. Han ansåg att det inte fanns några stylingprodukter på marknaden som uppfyllde hans behov som en redaktionell stylist och därifrån föddes idén om att skapa sina egna produkter, säger Frida.

 

 

Vad särskiljer KEVIN.MURPHY från andra varumärken?

 

–      Det är att Kevin Murphy gör hudvårdsprodukter för håret som förbättrar hårets egenskaper. Våra produkter är så pass skonsamma att de även kan användas på huden. Jag använder själv schampo som duschtvål och balsam som bodylotion. En till sak som särskiljer är att Kevin Murphy ständigt hämtar inspiration från hudvårdsbranschen och utvecklar produkterna utifrån vilka nya ingredienser och teknologier som används där.

 

På tal om hudvård, ni marknadsför ju produkterna som ”skincare for your hair”, vad menas med det?

 

–      Vi menar att våra hårvårdsprodukter är skapade från samma filosofi som hudvårdsprodukter med resultatinriktade och vårdande egenskaper. Till exempel så innehåller produkterna vitaminer och aminosyror som reparerar hårets yta. Andra ingredienser är fuktgivare såsom mangosmör och murumurusmör som reder ut och mjukgör.

 

Om du måste välja en favoritprodukt från KEVIN.MURPHY, vilken skulle det då vara, och varför?

 

–      Helt klart Maxi wash. Det är en peelande detox-produkt som tar bort beläggningar och gör att håret återfår sin lyster och glans. Stylingen håller dessutom mycket längre efter behandlingen. Tänk att håret blir som en skitig spegel efter produkter, avgaser och smuts. Den här produkten fungerar likt spegelputs, och gör att spegeln blir skinande ren och glansig igen. Lika som i peeling för huden, innehåller Maxi wash AHA-syror som är exfolierande och tar bort både torra hudceller i hårbottnen och smuts på hårstrået. Jag rekommenderar att använda den var tredje tvätt ungefär, beroende på vilken hårtyp du har, säger Frida.

 

 

Vad gör du med ditt hår?

 

–      Förutom att jag detoxar med Maxi Wash och såklart gör hårmasker, är jag en riktig volympsykopat, haha. Det är mitt kall i livet att få så mycket volym som möjligt. Jag har tunt fint skandinaviskt hår och då är det ofta en utmaning att få till mycket volym. Och hur får jag bra volym då? Jo, efter hårtvätt ger jag håret stadga och värmeskydd med Anti gravity spray. Efter det fönar jag med rundborste. Därefter formar jag håret ytterligare med locktång. Voila! 

 

 

 

Vilket är ditt bästa skönhetstips för håret?

 

–      Om vi tänker bort kemiska processer såsom till exempel blekning, som ju belastar håret mycket, så skulle jag säga hårmasker. Under vintertid vill håret, precis som huden, ha mer fukt än vanligt – då är den fuktgivande serien Hydrate me masque ett bra komplement. På sommaren utsätts håret för en naturlig oxidation genom sol, vind och vatten, och då behöver håret ofta en uppbyggande mask som innehåller proteiner. Då är serien Repair me perfekt, den innehåller uppbyggande proteiner.

 

 

Förutom att anpassa hårvårdsrutinen utefter årstider, hur väljer man rätt hårvård för sin hårtyp? Frida menar att KEVIN.MURPHY’s olika produktserier kan jämföras med hudvårdens olika kategorier: oljig hy, bland-hy och torr hy. Typisk skandinaviskt hår har tunna fina hårstrån och blir snabbt oljigt. Då passar den rosa volymgivande serien som heter Angel perfekt. För grovt och tjockt hår passar Smooth again-familjen bra. För hår som är torrt och behöver extra fukt är serien Hydrate me perfekt.

 

 

Varför tror du att KEVIN.MURPHY har blivit en salongsfavorit?

 

–      Det tror jag dels är för att produkterna är lätta att använda och dels för att Kevin lyssnar på både frisörer och kundernas behov, och utifrån det tas produkterna fram. Det gör varumärket väldigt kundanpassat.

 

 

KEVIN.MURPHY är listade som ett ”cruelty free” företag i People for Ethical Treatment of Animals (PETA), som är den största djurrättsorganisationen i världen. På alla produkter finns en symbol i form av en kanin, som visar att Kevin Murphy uppfyller kraven för att vara en del av PETA.

 

Vad menas med att era produkter är cruelty free?

 

–      Det innebär att vi är inte gör några tester eller försök på djur. Vi testar produkterna på modeller, alltså människor. Dessutom undviker vi att använda ingredienser som kan skada djur eller miljön på något sätt.

 

 

 

På vilket sätt jobbar KEVIN.MURPHY med miljö och hållbarhet?

 

–      ­Förutom att alla produkter är PETA-godkända är de även fria från sulfater och parabener. Kevin är mån om miljön och gör allt han kan för att bidra genom att till exempel använda förpackningar som är återvinningsbara och biologiskt nedbrytbara. Alla sekundärförpackningar är av papp eller kartong och är tillverkade av återvunnet material. Vi packar produkterna som ska fraktas tight, så att vi spar in på användning av kartong och utfyllnadsmaterial. En till åtgärd är att produkternas ingredienser skördas genom metoder som inte orsakar någon skada på miljön.

  

 

02 apr, 2018

Tyck till om artikeln

Betyg & kommentarer

Skriv en kommentar
Lägg till bilder
  • för 3 månader sedan

    Älskar

    Älskar Kevin Murphy. Bedhair texture-hairspray och Doo Over har förändrat mitt hår till de bättre. Älskar att han blandar produkter så att man får de bästa av två världar i tex Doo over. En av få produkter jag stannat vid och inte testat nått annat. Älskart!
    gillar
    för att lämna en kommentar
  • för 4 månader sedan

    Hej

    Hej jag använder joico idag
    Vad är skillnaden mellan den och Kevin murphy?
    gillar
    för att lämna en kommentar
40 BUTIKER
Nyheter och erbjudanden
Följ oss

Kundtjänst

Copyright 2018