Sisley -  parfymer med tomat och hudvård för skojs skull

- Jag kommer egentligen från teatervärlden och för 15 år sedan jobbade jag som säljare på Åhlens när jag fick nys om att det superexlusiva skönhetsvarumärket Sisley sökte en resande skönhetskonsult. Det var den värsta intervju jag gjort i mitt liv. Jag var svettig, förvirrad och - som jag såg efteråt, hade läppstift i HELA ansiktet. Döm om min förvåning när de ringde och sade att jobbet var mitt, haha, säger Filippa som idag arbetar som Field Sales Manager för Sverige och Norge.

04 sep, 2019

Filippa Marszalek

Field Sales Manager Sweden and Norway

Sisley är ett familjeföretag som nu är inne på fjärde generationen och grundades av Hubert d’Ornano år 1976. Han specialiserade sig på fytokosmetologi och blev då en pionjär inom änmet, eftersom att trenden med essentiella oljor ännu inte hade kommit till Europa. Just att det är ett familjeföretag gör att det inte är så högtravande enligt Filippa. Det är ingen som bär kostymer och på huvudkontoret i Paris så lånas plats ut till lokala konstnärer så de kan visa upp sina verk.

- Att vara skönhetskonsult för Sisley är inte som att vara säljare. Vi jobbar helt annorlunda. Vi hjälper och guidar för att alla ska hitta RÄTT produkt. Och vi har de mest lojala kunderna i världen tror jag, haha. Det märks när vi lanserar någonting nytt, det kan vara svårt att få någon att testa en ny produkt istället för deras älskade hudvård, men så snart de vågar så blir den NYA produkten ett ”måste”. Det är det som är så härligt med Sisley. Vi bygger ett mervärde och en upplevelse. Det är inte svårt, det behövs bara bra produkter och en bra konsulent, säger Filippa.

Sisley har kvalitetsprodukter för ansikte, kropp, doft och hår. De är noga med att de inte vill kallas ”lyxprodukter” då det är ordet ”kvalité ”som Sisley tar sin stolhet i.  I sortimentet finns även parfymer och en fullständig makeupserie. Sisley baseras på aromaterapi och fytoterapi, vilket innebär att man använder naturliga växtextrakt och eteriska oljor i produkterna. Detta för att ge resultat som syns på huden, både omedelbart och långsiktigt. Idag finns Sisley hos väl utvalda återförsäljare världen över och har en stor skara trogna användare.

 

- Att vara skönhetskonsult för Sisley är inte som att vara säljare. Vi jobbar helt annorlunda. Vi hjälper och guidar för att alla ska hitta RÄTT produkt. Och vi har de mest lojala kunderna i världen tror jag, haha. Det märks när vi lanserar någonting nytt, det kan vara svårt att få någon att testa en ny produkt istället för deras älskade hudvård, men så snart de vågar så blir den NYA produkten ett ”måste”. Det är det som är så härligt med Sisley.

Filippa berättar att Sisley med flit inte vill synas på stora kedjor för att det blir en sådan prishets, rabattstress och kunder som letar efter snabba och billiga deals. Istället väljer Sisley att gå helt åt andra hållet.

 

- Vi bygger ett mervärde och en upplevelse. Det är inte svårt, det behövs bara bra produkter och en bra konsulent, säger Filippa. Vi satsar på utbildning, vi anställer personal, vi eftersöker kunskap och kvalité. Och det märks på våra lojala kunder.

En sisleykund konsulterar, lär sig, får kunskap och köper tre stycken produkter som de sedan använder tills de är slut. Det är skillnad mot snittpersonen som har minst 15 halvfulla produkter hemma i sitt badrumsskåp.

En sisleykund konsulterar, lär sig, får kunskap och köper tre stycken produkter som de sedan använder tills de är slut. Det är skillnad mot snittpersonen som har minst 15 halvfulla produkter hemma i sitt badrumsskåp. Med Sisley sparas tid, pengar, plats och du får extrem kvalité. Vi använder oss inte mycket av reklam utan låter produkterna tala. Det märks att kunderna älskar oss när de kommer tillbaka med sina provsacheer uppklippta, säger Filippa.

Idag är just phytokosmetologi inte unikt, inte på samma sätt som det var när Sisley grundades. Phyto betyder planta och kosmetologi betyder vetenskap, men Sisley är noga med att bara använda de allra bästa delarna av växten och ser till att i produkten ska fungera. Allt är kemi men vissa ämnen kan ta ut varandra medans andra kan höja varandra. Allt måste samarbeta berättar Filippa. I Sisleys labb testas ämnen på äkta hudceller istället för på konstgjorda. Det gör resultatet helt annorlunda då konstgjorda celler inte reagerar på ritkigt samma sätt. Dessutom så satsar Sisley mycket på att ge tillbaka till miljön genom biodlingar, regnvattensåtervinning och solenergi som driver fabriken i Frankrike.

- Vi är inte snobbiga. Hud är KUL! Säger Filippa! Det är också därför vi vill jobba med Lyko. Med hjälp av Lyko känns det som att vi kan bygga upp någonting genuint och fantastiskt. Att gå online gör att vi kan prata bredare om Sisley då Lyko hela tiden utvecklar den professonella hudvården utan att bli någon slags löpande band, säger Filippa.

Att gå online gör att vi kan prata bredare om Sisley då Lyko hela tiden utvecklar den professonella hudvården utan att bli någon slags löpande band

Förutom den omtalade hudvården har Sisley även makeup, doft och nu även hårvård. Hårvårdskollektionen heter Hair Rituel som lanserades förra året men redan har vunnit Elles International Beauty Award 2019 för ”best hair treatment” för deras Regenerating Hair Care Mask with Four Botanical Oils.





- Lyko är bäst på hår så självklart kommer vi att ha hårvården här också. Hela serien med produkter bygger på ”hudvård i hårbotten”. Ansiktet fortsätter ju faktiskt uppåt, över skalpen och ända bak i nacken. Själva hårstråna är döda fibrer, men rötterna lever! Med Hair Rituel kan du väcka upp sovande hårrötter – och det BLIR skillnad, säger Filippa.


Inom två år efter att märket lanserat släppte Sisley sin första doft. Eau de Campange (uttalas Kampagne) en fräsch och grön doft med unika noter som basilika, tomat och pelargon. Sisleys andra doft, Eau Du Soir kom 1990 och är efter årtionden fortfarande en favorit hos många. Flakongen innefattas av 18-karats guldpropp och skapades av Hubert till sin fru Isabelle. Doften och producerades under många år enbart för henne, men 1999 öppnade Sisley upp för att skapa den för alla.

- Dofter är en del av din dagliga ”kostym”. Vi är lite kaxigare idag än vad vi var tidigare. Förut använde vi ofta samma doft hela livet och idag byter vi mycket mer ofta. Och det är mitt tips: VÅGA BÄR EN DOFT! En doft väcker så mycket i oss. Men! Välj inte doft efter tid på dygnet! Glöm ”kvällsdoften” och kör på med doft efter humör, säger Filippa.



AV: SKÖNHETSREDAKTÖR KRIZZ Lowélion
04 sep, 2019

Tyck till om artikeln

Betyg & kommentarer

Skriv en kommentar
Lägg till bilder

Bli först med att ge din åsikt om artikeln

Nyheter och erbjudanden

Anmäl dig för nyhetsbrev och sms här!

Följ oss

Kundtjänst

Copyright 2019