Lyko gör det igen!

För tredje året i rad är Lyko en av sponsorerna till den prestige -och flärdfulla ELLE-galan! Precis som de föregående två åren ska Lykos magnifika frisörer styla de modellernas hår på några utvalda, exklusiva visningar under superstylisten Jack Lawrences ledning. - Det känns bättre och bättre för varje år vi gör detta. Det är ett stort privilegium att få leda ett team duktiga frisörer under Sveriges största årliga modehändelse. För varje år ökar vår erfarenhet och försäkran att vi gör ett perfekt jobb, säger Jack Lawrence från Lyko Concept Creative Team till Lyko Magazine.

03 jan, 2020
8 gillar

- Att få uppdraget att styla catwalkmodellernas hår på ELLE-galan i år igen är ett kvitto på att Lykos kunskap och trendkänslighet är på topp. Och att vi är riktigt bra på det vi gör, säger Jack. Detta event ger en fantastisk möjlighet för alla frisörer att bli engagerade i ett kreativt projekt. Att Lyko associeras med ELLE-galan är bara ytterligare en bonus.

15 utvalda stylister från Lykos 38 butiker runt om i Sverige har personligen handplockats av det kreativa teamet för att göra denna glamourösa kväll än mer magisk.

- Min roll är att leda teamet och att ta fram och bestämma looken på håret tillsammans med de olika vinnande designerna. Det är otroligt prestigefullt. Därför har jag har valt ut frisörer från Lyko som har imponerat lite extra på mig under året, säger Jack.


Jack konsulterar med alla designers som ska visa sina kreationer på ELLE-galan och skapar en slags grund på alla modellers hår som snabbt ska kunna ändras och formas om för de olika visningarna under kvällen. Det är ett stort jobb som kräver mycket förberedelse och ett bra team. Och riktigt bra produkter och verktyg.

För Lyko, trots duktiga frisörer, kan ju inte göra detta helt själv. Hårstylingen sker tillsammans med några samarbetsparters, bland annat marknadens mest glamourösa stylingverktyg: Hot Tools. Hot Tools är pläterade i 24k guld vilket ger en unik förmåga att sprida och hålla värme jämnt i håret. Tillsammans med en avancerad pulsteknologi som hela tiden skickar ut värme i verktyget blir effekten maximal. Lägg därefter till en smidig timer, automatisk avstängning efter två timmar och en kall topp som gör att du inte behöver handskar har du en stylists drömverktyg.


- Våra sponsorer är varumärken som vi litar på och har 100% förtroende för, säger Jack. Vi känner till produkterna och redskapen och vi VET att de kommer att hjälpa oss klara jobbet.

Ett varumärke som stylisterna inte bara litar på, utan som även är ett av Lykos bäst säljande varumärken, är Kevin Murphy. De pastelliga, fyrkantiga förpackningarna kan lysa upp vilket tråkigt badrum som helst – och framförallt lyxa upp ditt hår. Kevin Murphy himself skapade också produkterna just för att prestera maximalt hela tiden men framförallt under en visning.


- Kevin är en session stylist, vilket betyder att han jobbar med plåtningar och modeshower. Han har svart bälte i den transformativa kraften av hår och har stylat för otaliga högprofilerade modehus. Därtill har hans verk prytt både filmer och omslag på de flesta stora globala modemagasin, berättar Frida Claeson, utbildningsansvarig på Kevin Murphy. Så därför passar produkterna perfekt för att maximera hårprestationen tillsammans med Lykos stylister under ELLE-galan.

Och för att toppa ligan med Lykos härliga samarbetspartners kliver L’Oréal Paris upp på pallen. Sedan 2010 har L’Oréal varit en del av ELLE-galan och representerar även  priset ”Årets look”. Makeupmärket kanske är gamla i gemet men för Pauline Boström Haara, Retail & Education Manager för L’Oréal Paris, Maybelline, NYX PM och essie, är det första gången hon är med. Pauline leder L’Oréal Paris makeupteam backstage.



- L’Oréal Paris är ett varumärke som är starkt kopplat till mode och är aktiv backstage på dom största modevisningarna runt om i världens modestäder Det känns väldigt rätt och vi tycker att det är en perfekt matchning att samarbeta med Sveriges mest ansedda och största modehändelse. Det känns också  jättekul att teama upp med Lyko ännu en gång, förra året gick det fantastiskt! Lyko är professionella och kan skapa magi med hår och vi kompleterar varandra jättebra med hår och makeup, säger Pauline

ELLE-galan 2020 är en stor kväll då miljoner ögon vänds mot Grand Hôtel, lyxen och glamouren. På röda mattan samlas kändisar och backstage väntar årets vinnare, redo att göra avtryck i modehistorien.


- Precis som föregående år så är det viktigt för oss att inte bara vara en passiv sponsor till galan, vi vill visa vad vi går för som frisörer! Vi har en av Sveriges bästa frisörsalonger, Lyko Concept, och ett fantastiskt team som representerar alla de duktiga frisörer som Lyko har runt om i Sverige. Vi har verkligen stylister i världsklass under vårt tak, skulle vi INTE ha det skulle vi inte få detta prestigefulla ansvar från ELLE för TREDJE året i rad, säger Kalle Eliason, marknadschef på Lyko.


- Jag är mest exalterad att få ihop mitt team, att få guida dem genom den speciella backstageprocessen och ge dem en erfarenhet som de kommer minnas för alltid. Just det…jag har hört att efterfesten också är ganska bra, haha, säger Jack Lawrence.

Som sponsor kommer Lyko kommunicera väldigt mycket från och runt ELLE-galan. Både i våra fysiska butiker och online. Se hur frisyrerna växer fram under Jacks ledning, se den vackra makeupen och spännande ”first impression-trendspaningar”. Var först med det senaste och alla detaljer om ELLE-galan 2020 här på Lyko.se.  

AV: SKÖNHETSREDAKTÖR KRIZZ Lowélion


Header: Bild från Göteborgstryckeriet på årets inbjudan till ELLE-galan 2020.

03 jan, 2020

Tyck till om artikeln

8 gillar

Betyg & kommentarer

Skriv en kommentar
Lägg till bilder

Bli först med att ge din åsikt om artikeln

Nyheter och erbjudanden

Anmäl dig för nyhetsbrev och sms här!

Följ oss

Kundtjänst

Copyright 2020