Redken – en rebellisk framgångssaga

Foto: Redken

Med kaxig attityd, banbrytande innovationer och avundsvärd fingertoppskänsla har Redken länge varit en storfavorit i modevärldens korridorer. Det amerikanska hårvårdsmärket är med omtalade samarbeten med både kändisar och eftertraktade hårstylister hetare än en plattång på högsta gradnivå.

Länge en favorit i modebranschen

HunkyDory, Ann-Sofie Back, Menckel, H&M, Cheap Monday, Filippa K, AltewaiSaome och Tiger of Sweden har en sak gemensamt. När kollektionerna för hösten 2014 skulle visas upp på modeveckan i Stockholm i våras valde de alla att styla sina modellers hår med produkter från Redken. Hårvårdsföretaget från Kalifornien har länge varit en favorit i modebranschen.

”Vi har under alla år haft många visningar gjorda av Redkens stylister, utan att vi jobbat särskilt aktivt för det. Hårtylisterna har själva velat jobba med Redken och då spelar det ingen roll vad designern säger. Vi gjorde hälften av alla visningar på senaste modeveckan i Stockholm, utan att vara någon officiell sponsor”, säger Stefan Gustafsson, brand director på Redken Sverige.

Redken Shampoo & Conditioner paket

Redken i samarbete med NK

Inför modeveckan i augusti i somras förstärkte Redken sin närvaro ytterligare genom ett samarbete med Ann-Sofie Back på varuhuset NK.

”Vi började samarbeta under modeveckan i våras. I höst kommer det att intensifieras då vi öppnar en pop up-butik i anslutning till Backs visning i Ljusgården på NK. Där kommer vi, förutom att visa upp varumärket, styla konsumenterna hela veckan”, beräattar Stefan Gustafsson.

Men det är inte bara på Stockholms modevecka som Redkens hårprodukter ligger som ett moln över backstageområdet. Redan för tio år sedan värvades den eftertraktade hårstylisten Guido Palau till märket.

Som Redkens globala styling director reser han jorden runt med sitt team för att fixa modellernas hår under modeveckorna. På hans meritlista från våren trängs Alexander Wang med Hermes, Valentino, Prada, Alexander McQueen, Celine, Dolce&Gabbana och Christopher Kane – för att nämna några.

Svenska Jenny Karlsson på Mikas Koivisto/Karlsson ingår i Guido Palaus internationella stylistteam. Hon berättar att det är ett krävande men inspirerande och lärorikt jobb under modeveckorna.

”Guido fokuserar på att skapa en helheltsimage, inte bara en frisyr. Han förstår designerna och förstärker det de vill förmedla med sina kläder”, säger hon.

Tar inspiration till nya frisyrtrender från modevisningarna

Efter modevisningarna runt om i världen tar Jenny Karlsson med sig Guido Palaus tankar och kreationer hem till Sverige för att sedan förmedla kunskapen vidare till Redkens frisörer. Precis som när hon jobbar med att förstärka designernas image genom håret på visningarna, tycker hon att en frisyr som förstärker ens personlighet är det allra viktigaste. Men hon kan ändå se två trender inför hösten:

”Efter en period med mycket hela längder börjar de klippas upp för att skapa mer rörelse och textur. Det, i kombination med en lugg som andas 70-tal, känns helt rätt. Den andra är kortare hår, som en bob, med inspiration av de dova pastellerna på Marc Jacobs visning”, säger hon.

Startat av skådespelerska och frisör

Även om modebranschen tycks vara en del av Redkens DNA har det inte alltid varit så. Företaget grundades 1960 av skådespelerskan Paula Kent och hennes frisör Jheri Redding. Vid den tidpunkten var Marilyn Monroes berömda svall looken som alla försökte kopiera. Håret skulle blonderas och tuperas och Paula Kents känsliga hår och hud klarade inte av alla kemikalier.

Hon och Jheri Redding slog sina kloka huvuden – och namn – ihop och bildade Redken (Redding + Kent). Målet var produkter som skapade samma resultat som de som redan fanns på marknaden, men som var skonsammare för håret.

Redken Blonde Idol

Snabbt ledande inom teknologi bakom hårprodukter

Redken blev snabbt ett av de ledande företagen inom produktteknologi och 1993 köptes det upp av skönhetskonglomeratet L’Oréal. På grund av de många jordbävningarna som drabbade Kalifornien under början av 90-talet flyttades huvudkontoret till New York, och företaget blev Redken 5th Avenue NYC.

”Redken har alltid varit ett utbildningsmärke med fokus på produkter som håret mår bra av. I och med flytten till New York, ett av världens största modemeckan, la man till mode till Redkens värdeord. I dag har alla tre – mode, inspiration och innovation – lika stort värde”, säger Stefan Gustafsson.

Under våren har stylingserien fått ett nytt utseende och en stigande stjärna utsetts till musa: Sångerskan och modellen Sky Ferreira, 22 år.

”Sky är precis där varumärket Redken är och vill vara. Det ska vara rebelliskt, ungt och utmanande. Tufft och rockigt. Just de attributen står Sky Ferreira för”, säger Stefan Gustafsson.

Att sångerskan fortfarande är ganska okänd i Europa ser han bara som ett plus, eftersom det gör Redken först på bollen.

”Det är lite rebelliskt, till skillnad från andra företag som använder sig av kändisar som Kate Moss. Det är inget nytt under solen där direkt…”

Sky Ferreira är född i Kalifornien och känd för sin ombytliga stil. På sistone har hon sportat en blonderad, Marilyn Monroe-inspirerad frisyr, precis som Redkens grundare Paula Kent gjorde på 60-talet. Skillnaden? Sky behöver inte vara rädd för att förstöra sitt hår.

Stefan och Jennys bästa hårprodukter från Redken:

Work Hard
”Work Hard ger mig precis vad jag är ute efter; bra stadga, lätt att applicera och jag kan använda den både i fuktigt och torrt hår.”
Stefan Gustafsson, brand director på Redken, om sin favoritprodukt.

Guts 10
”Guts är en volymmousse som ger mycket stadga och som jag använder både i föningar och som preparation till uppsättningar.”
Jenny Karlsson, Redken artist, om sin favoritprodukt.

Redkens globala styling director Guido Palau: Så skapar du visningslooken

Foto: Greg Kessler for Redken
Valentinos hästsvans. Foto: Greg Kessler for Redken

Valentinos hästsvans (Paris Fashion Week AW14)
”Valentinos kollektion kändes väldigt eklektisk den här säsongen, så jag ville göra håret lite mer lekfullt. Jag skapade en enkel bena och adderade lite volym vid hjässan för att ge frisyren en 60-talskänsla. Trots den ungdomliga tonen känns håret vackert och väldigt Valentino”, säger Guido Palau.

  1. Applicera volymmousset Guts 10 i fuktigt hår.
  2. Blås håret torrt med hjälp av en naturlig borste.
  3. Skapa en rak mittbena.
  4. Kamma håret rakt bakåt och gör en litet lyft vid hjässan.
  5. Samla allt hår i en låg hästsvans som täcker öronen och fäst den med en hårsnodd.
  6. Fäst hårsnoddar med 5–8 centimeters mellanrum längs hela hästsvansen.
  7. Dra lätt i håret mellan varje hårsnodd för att puffa upp det.
  8. Avsluta med Forceful 23, en superhård spray.
Christopher Kanes naturliga look. Foto: Greg Kessler for Redken

Christopher Kanes naturliga look (London Fashion Week AW14)
”För Christopher Kane skapade jag en väldigt enkel stil som utnyttjade hårets naturliga textur och lyster. Unga designers tenderar att efterfråga ett ogjort hår för att få en enkel, helhetlig stil. Det är viktigt att inte tvinga fram en look, så jag överarbetar aldrig en idé. Om designern vill ha enkelhet kommer hårstilen alltid att vara naturlig, med någon tvist. I det här fallet var det glans som införlivades i ett naturligt, mjukt hår”, säger Guido Palau.

  1. Tillåt håret att torka av sig självt.
  2. Gör en naturlig mittbena.
  3. Låt bli att borsta håret, för att bevara den naturliga texturen.
  4. Applicera Outshine 01, en poleringsmjölk mot frissighet, sektion för sektion.
  5. Spraya Forceful 23, en superhård spray, för att bevara looken.
Dolce&Gabbanas romantiska fläta. Foto: Greg Kessler for Redken
Foto: Greg Kessler for Redken

Dolce&Gabbanas romantiska fläta (Milano Fashion Week AW14)
”Jag skapade en mjuk och sinnlig hårstil som tog hänsyn till Dolce&Gabbanas definition av en kvinna. Med få produkter lyckades jag ge håret lite textur men ändå hålla det mjukt. När håret väl var uppsatt drog jag ut några lockar för att addera ännu mer mjukhet runt ansiktet. Dolce&Gabbana har alltid en mjuk approach till kvinnors skönhet”, säger Guido Palau.

  1. Applicera volymmousset Guts 10 i fuktigt hår.
  2. Blås håret torrt med hjälp av en rundborste.
  3. Använd en locktång för att ge håret mjuka vågor.
  4. Spraya lätt med Pillow proof blowdry two day extender från mitten av längderna och neråt.
  5. Fläta håret löst.
  6. Tvinna upp flätan och fäst med hårnålar.
Marc Jacobs raka bob. Foto: Greg Kessler for Redken

Marc Jacobs raka bob (New York Fashion Week AW14)
”Marc Jacobs färgskala spelade en stor roll för hela designen. När jag och Marc träffades för att diskutera hårstilen presenterade han ett väldigt tydlig koncept på färgtoner och smink som han hade tänkt sig. Resultatet blev hårfärg, sminkning och klädsel som passade perfekt ihop för att ge en monokronisk prägel från topp till tå”, säger Guido Palau.

På Marc Jacobs visning använde modellerna peruker. Vill du göra frisyren på ditt eget hår, hoppa direkt till nummer 8.

  1. Applicera en superstark gel i torrt hår, från hårroten ända ner till topparna, och kamma igenom tills allt hår är genomdränkt.
  2. Dela upp håret i två sektioner (en undre och en övre) på bakhuvudet.
  3. Nåla ner bottensektionen så att den inte är i vägen.
  4. Borsta den övre sektionen så att håret ligger rakt och platt runt huvudet.
  5. Blås håret tills det är helt torrt.
  6. Applicera Control addict 28, en extra hållbar spray, för att kontrollera eventuella flygande hårstrån.
  7. Placera peruken på huvudet.
  8. Applicera den förberedande värmesprayen Satinwear 02 i fuktigt hår.
  9. Blås håret torrt med hjälp av en naturlig bortse för en slät finish.
  10. Spraya håret med Iron shape 11, en avslutande värmespray.
  11. Platta håret från roten ut till topparna med en plattång.
  12. Kamma bak håret och ta på hårbandet.
  13. Spraya Control addict 28, en extra hållbar hårspray, för en perfekt finish.

2014-11-28

Här hittar du hela vårt sortiment av Redken

Läs vår artikel om hyaluronsyra här

Tillbaka till Lyko Magazine's startsida

Fakta

Nyheter och erbjudanden

Bli medlem i vår kundklubb och ta del av våra nyhetsbrev och sms så att du inte missar några erbjudanden eller kampanjer!

Följ oss

Kundtjänst

Information

Copyright 2024