Svenska beautyentreprenörer: ”Så lyckas du i skönhetsbranschen”

Hur kan du bli nästa stora skönhets-entreprenör? Lyko har intervjuat fyra svenska kvinnliga affärskvinnor som har rönt stora framgångar i en tuff bransch.

03 dec, 2021
4 gillar

Vad gör att de skönhetsprodukter vi ser på hyllorna år efter år har klarat sig i en sådan tuff bransch? Vilka är personerna bakom, och vad har de gjort för att lyckas med sin business? Vi har träffat de kvinnliga beauty-hjärnorna bakom Skinplan, Palina och Bruns som alla har tips på hur du kan göra succé!

 


Skinplan

 

Martina Richter, entreprenur och VD för Skinplan.

Martina Richter har en otrolig spännande karriär som har tagit henne från banktjänsteman till produktutvecklare i Tyskland och Schweiz för stora koncerner inom hudvård och den medicinestetiska marknaden. Idag har hon har egna registrerade patent och har med banbrytande innovationer vunnit både innovationspriset SKAPA och EU WIIN AWARDS för kvinnliga entreprenörer. Nu är Martina VD för New Medic Era i Sverige som, förutom varumärket Skinplan, distribuerar en bred portfölj med innovativa medicinska produkter såsom ”injektionspistolen” Infuzion, fillersprodukten Stylage och det unika solskyddet Suncontrol.

Martina har alltid vart intresserad av att hjälpa människor med produkter som verkligen, enligt forskning, ger resultat.

 

Vi på Lyko är stolta att äntligen få ha Skinplan på våra hyllor! Berätta, vad är det som är unikt med Skinplan?

– Förutom att alla ingredienser är fantastiska och har väldokumenterade resultat bakom sig så är det unika med Skinplan är att vi, tillsammans med dig som köper produkterna, först vill ta reda på hur huden mår innan vi rekommenderar något. Vår hudanalys på Lyko tar bara fem minuter att göra och så får du en utförlig rapport samt rekommenderat vilka hudvårdsprodukter som är rätt för just dig, förklarar Martina och fortsätter:

Jag skulle ta fram en ärlig hudvårdsserie
– När du sedan har beställt och fått hem dina produkter följer det med en hudanalys som du gör själv hemma efter tre veckors användning. Målet är att få en perfekt hudbarriär, för då mår huden bra. Och det syns!

 

Du har ju startat många företag tidigare, hur kom du på idén om att starta just Skinplan?

– Jag jobbade på en reklambyrå i Tyskland som gjorde reklam för kända hud- och hårvårdsmärken. Det som störde mig var att man lovade en massa saker till slutkonsumenten som inte stämde och som verkligen inte heller gick att uppfylla! Jag gillade inte den oärliga känslan som såldes på konsumenten. Så när jag flyttade tillbaka till Sverige år 2000 så bestämde jag mig. Jag skulle ta fram en ärlig hudvårdsserie som förklarar hur huden mår och hudtillståndet, inte hudtypen, säger Martina och fortsätter:


–Det enda sättet att hitta rätt hudvård är att ta reda på hur huden mår just idag. Och det kan du bara göra med en utförlig hudanalys. Så, jag utvecklade först ”1-minuts analysen” som idag finns idag på utvalda kliniker och salonger. Sen tog jag fram webb-analysen med 18 frågor som ger ett direkt svar på hudtillståndet samt visar vilken hudvård som är rätt. Och efter det är det så enkelt att välja rätt produkter och få exakt rätt hudvård!

  

Vilka är dina två bästa tips till en person som funderar på att starta ett eget skönhetsmärke?

–Läs på mycket om hud, och gärna nya publicerade studier för att förstå hur huden fungerar och vilka aktiva ingredienser som är bra. Gör en liten marknadsanalys och fråga de i din närhet vad de saknar inom skönhetsvård idag. Analysera, skapa idéer och jobba hårt, säger Martina.

 

Och vilka är dina absoluta favoritprodukter från Skinplan?

–Inte bara jag utan alla älskar Skin Repair Day Cream! Charlotte Perrelli var lyrisk över den och Isabella Löwengrip fick använda denna formula när hon startade sitt hudvårdsmärke! Den är fantastisk. Sedan gillar jag Vitamin C Booster, högkoncentrat på 98% stabiliserad C-vitamin.


Vad kommer vi få se från Skinplan nästa år?

–Nu till sommaren 2022 kommer jag att re-lansera mitt patenterade solskydd på nytt, Suncontrol. Jag har samarbetat med Philippa Parnevik som själv råkade ut för hudcancer. Vi har tillsammans tagit fram en fantastisk solskyddsflaska med bra förklaring på hur man solar rätt!

 

 

Palina

Lina Ivarsson, grundaren av fantastiska Palina.

Lina Ivarson är hjärnan och hjärtat bakom det oändligt älskade, prisade och lovordade hud- och makeupmärket Palina. Som erfaren makeupartist blev Lina irriterad på att det inte fanns någon hudvänlig makeup som även levererade på en hög nivå. Redan 2007 började Lina leta ingredienser av hög kvalitet och det tog tre år för att hitta den perfekta kombinationen av hudvänlig, högpresterande makeup.

– Palinas produkter är helt unika. Och speciellt när jag lanserade varumärket 2010! Produkterna är fria från mineraloljor, alkohol, irriterande ingredienser och berikade med återfuktande, lugnande och antiinflammatoriska ingredienser. Det är helt enkelt bättre för huden att använda Palinas makeup, än att vara osminkad! 2018 lanserade jag även min efterlängtade hudvård, SkinPhilosophy.

 

Vad är ditt bästa minne som rör Palinas produkter?
– Det låter kanske klyschigt, men VARJE DAG möter jag kunder i min salong, eller får meddelanden från både kända och okända personer, som är LYRISKA över de resultat de har fått med Palinas smink och hudvård. Jag blir lika glad varje gång! Och det är just det som driver mig: att kunna hjälpa människor att må bättre genom att avhjälpa ett komplex eller bara känna sig lite tryggare i sig själv, säger Lina och fortsätter:

–Mitt absolut bästa minne är när min VÄRLDSUNIKA produkt Prowder vann sitt första pris: Årets basmakeup i Daisy beauty Awards 2020. Det var MAGISKT att få gå upp på scenen som vinnare i den kategorin, med den produkten som jag själv trott på så mycket och kämpat för att ta fram!

 

Vilka är dina skulle dina två bästa tips vara till en person som funderar på att starta upp ett eget skönhetsmärke?

– Ge aldrig upp! Kämpa, ta reda på allt som du måste kunna och genomför det bara. Även fast alla arbetsuppgifter som du måste ta dig an för att kunna genomföra det, inte är de roligaste. Gör kalkylerade risker och riskbedömningar. Gör inte för stora och dyra projekt på en gång.

Det är helt enkelt bättre för huden att använda Palinas makeup, än att vara osminkad!

 

Bra råd! Tack! Och nu, så spännande: vilka är DINA absoluta favoritprodukter från Palina? 

– Mina absoluta favoriter är serumet Heavenly Drops, fuktcremen Sweet Dreams Cream, Prowder så klart, Drama Queen Mascara och Magic Face Primer. Jag använder alla dessa dagligen, så gott som utan undantag, säger Lina.

 
Bruns Products

Johanna Lindskoug och Cecilia C Nilsson, grundare och produktutvecklare på Bruns Products.

Bruns är ett spännande, helsvenskt hårvårdsvarumärke som grundades av Cecilia Nilsson och Johanna Lindskoug. 2012 startade de den första av två ”grön salong-certifierade” frisörsalonger och 2015 kom den första produkten under flaggen Bruns Products. Hyllningarna har inte slutat. Vinnare av ”årets företagare”, mijöpriser och produktvinster i prestigefyllda skönhetstävlingar har följt deras väg sedan dess.

 

Hur kom ni på idén att starta Bruns? 
– Det var när vi var frisörer, både jag och Johanna. Hårvårdsprodukterna vi arbetade med hade enorma ingredienslistor och många hår kändes platta och livlösa. Vi insåg att det fanns så mycket i produkterna som la sig som beläggningar på hårstrået. Sedan hjälper det ju att vi gillar utmaningar och såg en chans till att kunna förändra arbetsmiljön för frisörer genom att erbjuda hållbara produkter som ger ett ännu bättre resultat än konventionella produkter, säger Cecilia.

 

Var kommer namnet Bruns Products ifrån? Det är ju ett väldigt ovanligt namn! 
– Haha! Namnet Bruns kommer från kvarteret som den första frisörsalongen startades i. Kvarteret heter Brunius och det är ett efternamn så vi gjorde om det till Bruns Frisörer.

 

Vad är det som skiljer er från andra?
– Bruns är ett varumärke som innehåller både frisörsalonger och en egenproduktion av hår- och hudvårdsprodukter. Vi gör allt från grunden. Vi köper in hållbara råvaror av naturligt ursprung som innehar olika certifieringar. Vi framställer egna recept och har egen tillverkning i en fabrik som vi byggt i Landskrona, i Skåne, säger Johanna. 

Vi framställer egna recept och har egen tillverkning i en fabrik


Ni har ju haft en fantastisk resa! Vad är ert absolut bästa minne med Bruns produkter?

– Oj! Det måste ju vara alla våra fantastiska priser som våra produkter och salonger vinner, jag blir lika glad varje gång! Bästa priset var när jag och Johanna vann Årets Företagare 2019. Och när ”Naturligt Snygg”-bloggaren Hannah Sjöström recenserade sin första recension av vårt schampo och skrev i rubriken ”VÄRLDENS BÄSTA SCHAMPO”. Den recensionen blev startskottet på vårt varumärke, säger Cecilia.

Vilka är era två bästa tips till en person som funderar på att starta upp ett eget skönhetsmärke? 
– Tråkigt men sant: det finns inga genvägar. Hårt arbete och att ta beslut som känns rätt i hjärtat är ledorden. Ha en stark passion och tro på det du gör, säger Johanna.

 

Och OM ni måste välja: vilka är era absoluta favoritprodukter från Bruns? 
– Jag älskar, JUST NU, Schampo nr 04, Hårsufflén nr 14 och Grönmist nr 103, säger Cecilia.

– Jag är besatt av Silverschampo nr 25, Hårmask nr 23 och hårdvax nr 31, säger Johanna.

 

Av: Skönhetsredaktör Krizz Lowélion



 

03 dec, 2021

Tyck till om artikeln

4 gillar

Betyg & kommentarer

Skriv en kommentar

Bli först med att ge din åsikt om artikeln

Nyheter och erbjudanden

Bli medlem i vår kundklubb och ta del av våra nyhetsbrev och sms så att du inte missar några erbjudanden eller kampanjer!

Följ oss

Kundtjänst

Information

Copyright 2024